Młody kierowca wciąż niebezpieczny [infografika]

Czytaj dalej
Fot. Jaroslaw Jakubczak
Marek Weckwerth

Młody kierowca wciąż niebezpieczny [infografika]

Marek Weckwerth

Za rok świeżo upieczeni kierowcy będą musieli przejść dodatkowe szkolenia. Już teraz mogą brać udział w programach prewencyjnych.

Od wielu lat sprawcami największej liczby wypadków i kolizji na drogach regionu są osoby w wieku od 19 do 27 lat. Jednak ubiegłoroczna statystyka wskazuje raczej na kierowców w przedziale wiekowym 25-39 lat jako tych, którzy mają na sumieniu najwięcej wypadków (292). Zginęły w nich 44 osoby, a 327 odniosło rany. Kierowcy w wieku 18-24 lat spowodowali 181 wypadków (39 zabitych, 209 rannych).

- Dane są niepokojące i dlatego potrzebna jest praca uświadamiająca u podstaw, już na etapie przedszklonym i szkolnym, a także późniejszym - przekonuje Marek Staszczyk, sekretarz Kujawsko-Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu. - Krajowe Stowarzyszenie Dyrektorów WORD skierowało do rządu projekt zmian w prawie, które umożliwią kierowcom uczestniczenie w dodatkowych kursach doskonalenia techniki jazdy, co może być nagrodzone zniżkami w ubezpieczeniach OC. W takich kursach można uczestniczyć odpłatnie już teraz, ale żadnych profitów z tego tytułu nie ma.


Młodzi kierowcy
Create line charts

Rząd ma wpływ tylko na politykę PZU, ale ten „ruch” mógłby zdopingować do wprowadzenia podobnych zniżek innych ubezpieczycieli. 4 czerwca 2018 roku, gdy ma wejść w życie nowa Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0), wszyscy stażem młodzi kierowcy - ci, którzy dopiero zdobędą prawo jazdy, zostaną zobowiązani do odbycia takich kursów. Chodzi o dwa dodatkowe szkolenia - z teorii i z praktyki. Taki kierowca będzie też musiał jeździć z zielonym listkiem na szybach, z mniejszą prędkością niż doświadczeni kierowcy, i pilnować się, bo dwa poważne wykroczenia będą oznaczać utratę uprawnień.

- Obowiązkowe kursy doszkalające obowiązują w 11 krajach Unii Europejskiej, co najlepiej świadczy o randze problemu z niedoświadczonymi kierowcami - dodaje Marek Staszczyk.

Sporo robi się już teraz, bo WORD-y w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku mają programy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego. W toruńskim WORD i jego grudziądzkiej filii od 10 lat działa Centrum Edukacji Komunikacyjnej, wyposażone w stanowiska komputerowe, z których może skorzystać każdy chętny.

- U nas zaś właśnie otwarto Pracownię Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i wystartował projekt profilaktyczny „Bezpieczni w ruchu” - mówi Daria Wojtkiewicz z Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. - Adresatami projektu są uczniowie bydgoskich gimnazjów i szkół średnich, którzy poznają problem zagrożenia dla niechronionego uczestnika ruchu oraz o wpływie środków psychoaktywnych.

- Przykładowo w Bydgoszczy realizowany jest program „Bezpieczny start”. To autorski pomysł policjantów prewencji z Komendy Miejskiej skierowany do młodych osób, przyszłych kierowców i opiekunów młodych kierowców, którzy odpowiedzialni są za udostępnianie pojazdów osobom trzecim - wyjaśnia podinsp. Monika Chlebicz, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.