Boją się, że stracą na reformie oświaty

Czytaj dalej
Fot. Filip Kowalkowski
Ewa Abramczyk-Boguszewska

Boją się, że stracą na reformie oświaty

Ewa Abramczyk-Boguszewska

- Reforma nie wygląda tak różowo, jak przedstawia ją minister Zalewska - mówią nauczyciele. Wczoraj przyszli na spotkanie z kuratorem oświaty.

- Przyszłam tu, bo mam wiele obaw związanych z moją zawodową przyszłością - mówi nauczycielka z jednego z bydgoskich gimnazjów, która wczoraj była na spotkaniu z kuratorem oświaty Markiem Gralikiem.

Zorganizowano je w VI LO w Bydgoszczy. Było jednym z wielu, które zapowiedziało Kuratorium Oświaty w związku z mającą wejść w życie reformą oświaty.

Aulę w „szóstce” wypełnili głównie dyrektorzy szkół i nauczyciele. Rodziców było niewielu. W sumie zebrało się około 60 osób. - Po tym spotkaniu wiem jedno: reforma nie wygląda tak różowo, jak minister edukacji Anna Zalewska mówi w telewizji - zauważa nauczycielka gimnazjum. - Staramy się zachować spokój, ale nie jest to łatwe. Obawiam się, że szkoła, w której pracuję - a jest to samodzielne gimnazjum - zostanie zlikwidowana i stracę pracę.

Padły również pytania dotyczące nauczycieli przyrody. Obecnie przedmiot ten uczniowie mają od 4 do 6 klasy SP. Docelowo po reformie pozostanie on tylko w klasie 4, ponieważ w starszych klasach będzie on rozdzielony na biologię, geografię, chemię i fizykę. Nauczyciele, którzy nie mają uprawnień do nauczania tych przedmiotów, mogą więc zostać bez pracy. - Czy przewiduje się dla nich jakiś okres ochronny, aby można je zdobyć? - pytano kuratora.

- Takie rozwiązanie nie jest przewidywane - wyjaśnił Marek Gralik. - Powstanie jednak baza, do której dyrektorzy szkół będą mieli obowiązek zgłaszania wolnych miejsc pracy. W pierwszej kolejności będą zatrudniani nauczyciele zagrożeni jej utratą.

- Nauczyciele mają wiele obaw, ale rodzice także - podkreśla jeden z moich rozmówców. - Po reformie małe dzieci będą stykać się z młodzieżą, która teraz uczy się w gimnazjum. To stwarza wiele zagrożeń. Wiadomo przecież, jaka jest teraz młodzież. Powrót do 8-letniej szkoły podstawowej nie rozwiąże żadnych problemów. Powiedziałbym nawet, że się cofniemy, bo wrócimy do stanu sprzed lat.

Na spotkaniu został też poruszony problem dzieci niepełnosprawnych. Mówiła o nim Jolanta Rogozińska, nauczycielka z Zespołu Szkół nr 30 w Bydgoszczy, która występowała również w imieniu rodziców.

Zwróciła uwagę, że reforma skraca czas nauki dzieci niepełnosprawnych o 3 lata. Obecnie na każdym etapie edukacji - w klasach I-III SP, IV-VI SP, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej - w przypadku dzieci niepełnosprawnych można wy-dłużyć edukację o rok.

Daje to w sumie dodatkowe cztery lata. Zgodnie z przepisami, taki uczeń może uczęszczać do szkoły do ukończenia 24. roku życia.

- Czas nauki nie zostanie skrócony - zapewnia Marek Gralik. - Wszystko zostanie uregulowane w rozporządzeniu. Uczniowie niepełnosprawni będą mieli zagwarantowaną naukę w szkole podstawowej do 18. roku życia, a w szkole przysposabiającej do pracy - do 24. roku życia.

Ale jak się okazuje, nie rozwiązuje to problemu. - W naszej szkole mamy dzieci, które w tym roku szkolnym skończą szóstą klasę w wieku 18 lat - mówi Jolanta Rogozińska. - Nie są one w stanie uczyć się dalej w szkole przysposabiającej do pracy. Gdyby nie było tej reformy, poszłyby po ukończeniu 6-letniej SP do gimnazjum i mogłyby do niego chodzić do ukończenia 21. roku życia. Jednak wygląda na to, że po wejściu w życie zmian nie będą miały takiej możliwości.

Skoro przewiduje się, że w szkole podstawowej dzieci będą mogły pozostawać do 18. roku życia, a do szkoły przysposabiającej do zawodu nie mogą pójść, to pozostaną im cztery ściany w domu. Dla dzieci i rodziców to ogromny problem. Jakimś rozwiązaniem byłoby umożliwienie dzieciom nauki w szkole podstawowej chociaż do 20. roku życia - dodaje.

Kurator Marek Gralik obiecał, że sprawę wyjaśni.

Harmonogram spotkań w regionie znajduje się na stronie kuratorium. Reforma ma wejść w życie od 1 września 2017.

Ewa Abramczyk-Boguszewska

Szkoła – to nie tylko miejsce, ale przede wszystkim uczniowie i nauczyciele. To oni tworzą ją każdego dnia. Dlatego też piszę o tym, co dla nich ważne: o ich problemach, codziennych sprawach, sukcesach i radościach. W swoich artykułach zawsze staram się pokazać dwie strony medalu, bo przecież w gruncie rzeczy chodzi nam wszystkim o to samo: o dobrą edukację dla dzieci. Sięgam również po opinie fachowców, którzy odnoszą się do aktualnej sytuacji w polskiej oświacie. Interesuje mnie też to, co dzieje się na polskich uczelniach, zwłaszcza tych z Kujawsko-Pomorskiego. Pisząc o edukacji, ciągle się czegoś uczę.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.