ZOBACZ, JAK ZMIENI SIĘ POZNAŃ. Nowoczesna komunikacja połączy mieszkańców rejonu ul. Unii Lubelskiej z sąsiadami z Górnego Tarasu Rataj
„Rozpoczyna się budowa pętli tramwajowo-autobusowej przyul. Falistej. Na początek - od piątku, 26 lipca, wprowadzane jest ograniczenie ruchu na odcinku ul. Unii Lubelskiej przy salonie Skody” - tak pisał niecały rok temu „Głos Wielkopolski”. Prace, które wówczas rozpoczęły się od zwykłej drogi dla pieszych i rowerzystów, bardzo szybko przekształciły się w budowę nowoczesnego odcinka linii tramwajowej, należącego do znakomicie zmodernizowanego układu komunikacyjnego na Górnym Tarasie Rataj.
- Budowa nowej trasy tramwajowej to element większej inwestycji w tej części miasta: przebudowano już odcinek od os. Lecha do ronda Żegrze, a po zakończeniu prac na rondzie Rataje przebudowana zostanie także tzw. Trasa Kórnicka - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Należy podkreślić, że dzięki realizowanej obecnie inwestycji przy ul. Unii Lubelskiej otworzymy możliwość korzystania z transportu sporej części mieszkańców południowego Poznania. Lepszy i szybszy dostęp do komunikacji publicznej zyskają między innymi osoby mieszkające w okolicach Minikowa i Marlewa.
Jeszcze w tym roku mieszkańcy bardziej odległych osiedli południowego Poznania, dojeżdżający do nowej pętli autobusem będą mieli możliwość przejścia dosłownie „drzwi w drzwi”, w ramach jednego przystanku, do tramwaju jadącego do centrum miasta. Włączenie tramwajów w system komunikacyjny spowoduje też mniejszą emisję spalin i hałasu, niż w przypadku transportu kołowego. A kolejnym istotnym plusem będzie ukłon w stronę pasażerów z niepełno-sprawnościami i osób starszych, dla których taka przesiadka i korzystanie z niskopodłogowych tramwajów są niejednokrotnie jedyną możliwością skorzystania z komunikacji publicznej.
Uruchomienie tramwaju na nowej linii pozytywnie przyjmą nie tylko mieszkańcy bloków przy ul. Falistej, ale w przyszłości również kilkanaście tysięcy osób, które zamieszkają na terenach przy rondzie Żegrze, między ulicami Hetmańską a Unii Lubelskiej, a Wagrowską.
Tory już są!
Linia tramwajowa od pętli będzie mogła łatwo być dołączona do torowiska na rondzie Żegrze, ponieważ już wcześniej, w momencie jego przebudowy, przewidziano na nim rozjazd, wyprowadzający torowisko w stronę nowej pętli na ul. Unii Lubelskiej. Nie będzie więc trzeba ponownie zamykać ronda.
Ułożono już torowisko tramwajowe na całej pętli, a także między nią a rondem Żegrze. Ukończono przebudowę sieci sanitarnej, zbudowano też większość zaprojektowanego wodociągu.
Na nowej pętli powstaje już budynek ekspedycji, który będzie służył nadzorowi ruchu oraz kierowcom i motorniczym. Ułożono też już płytki chodnikowe na peronach pętli, trwa natomiast budowa przystanków tramwajowych i autobusowych - powstają fundamenty pod wiaty przystankowe.
- Zakończono już większość czasochłonnych prac związanych z niezbędną infrastrukturą podziemną - informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Trwa jeszcze budowa kanałów dla przewodów - m.in. sygnalizacji świetlnej. Jednocześnie zabudowywane są studnie kanalizacji kabli trakcyjnych oraz fundamenty słupów, na których zamontowane zostaną kamery monitoringu i oświetlenie pętli. Równolegle prowadzone są prace drogowe. Kończy się montaż krawężników na całym przebudowywanym odcinku.
Ulica wkrótce będzie otwarta
Według planów kierowcy wrócą na zamknięty obecnie odcinek ul. Unii Lubelskiej jeszcze przed wakacjami, jadąc od strony ronda Żegrze do bloków przy ul. Falistej.
Po uruchomieniu nowego fragmentu ul. Unii Lubelskiej drogowcy rozpoczną roboty na odcinku od bloków przy ul. Falistej do skrzyżowania z Obodrzycką. Zakończenie całości prac planowane jest na przełom 2020 i 2021 roku. Tramwaje mają pojechać w stronę pętli najpóźniej w połowie stycznia.