Zamiast osobistej wizyty opolski ZUS proponuje rozmowy wideo z ekspertami
Od środy 4 listopada można zarezerwować zdalne konsultacje z pracownikiem ZUS. Potrzebny do tego jest komputer z kamerą i mikrofonem lub smartfon
Dzięki niej mieszkańcy Opolszczyzny będą mogli załatwić sprawę z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie, bez wychodzenia z domu. W czasie ograniczeń związanych z epidemią jest to szczególnie ważne zarówno dla pracowników jak i klientów ZUS - mówi Sebastian Szczurek, rzecznik opolskiego ZUS.
- Do odwiedzenia ZUS online, wystarczy komputer lub smartfon z kamerą i mikrofonem. Wybierasz dogodny dla siebie termin i godzinę wizyty online - kontynuuje rzecznik.
Podczas e-wizyty ekspert ZUS:
- odpowie na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek
- pomoże wyjaśnić sprawy nurtujące pracodawców
- pomoże założyć konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Na wirtualną wizytę można umawiać się w dni robocze godzinach od 9.00 do 14.30.
- Jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś w swojej indywidualnej sprawie, to powinieneś mieć przy sobie dokument tożsamości, który zostanie zweryfikowany w trakcie rozmowy z konsultantem - zastrzega Sebastian Szczurek i dodaje, że pracownik może zadać dwa, trzy dodatkowe pytania, aby uwierzytelnić osobę, z którą rozmawia.
Rzecznik zastrzega, że ważne jest, żeby e-wizyta nie odbywała się w miejscach publicznych, gdzie panuje duży hałas i mogą pojawić się przypadkowe osoby. Należy wybrać na taką rozmowę prywatne, ciche miejsce.
Na e-wizytę można umówić się tylko do placówki ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce naszego zamieszkania, a płatnicy składek mogą skontaktować się z jednostką ZUS właściwą ze względu na adres ich firmy.
W e-wizycie może też wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny. Wtedy klient powinien zaznaczyć odpowiednią opcję na etapie rezerwacji.
Jeżeli klient posiada pełnomocnictwo, które jest zarejestrowane w ZUS, może także odbyć e-wizytę w imieniu innej osoby.
Rezerwacja wirtualnej wizyty:
- należy wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć zielone pole (link) z komunikatem „Umów się na e-wizytę”
- podczas rezerwacji należy podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania
- z dostępnego kalendarza należy wybrać dzień i godzinę spotkania
- należy wskazać temat spotkania, czyli zakres merytoryczny rozmowy: zasiłki, emerytury i renty, założenie profilu na PUE ZUS.
- Po zarezerwowaniu wizyty, osoba umówiona dzień przed spotkaniem dostanie sms z przypomnieniem o e-wizycie, natomiast w dniu konsultacji - godzinę przed spotkaniem - otrzyma e-mail. Po kliknięciu na link otrzymany w mailu połączy się z pracownikiem ZUS - wyjaśnia opolski rzecznik.
Pierwsze e-wizyty w ZUS uruchomiono 19 października w siedmiu oddziałach ZUS, w trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu.
W pierwszym tygodniu działania e-wizyt z nowej możliwości kontaktu z ZUS skorzystało 300 osób. Średnio e-wizyta w ZUS trwała10 minut. Najdłuższa rozmowa zajęła 28 minut.
Od 2 listopada ZUS w województwie opolskim skrócił natomiast czas obsługi klientów w poniedziałki. Obecnie odbywa się w to w godzinach od 8 do 15, a nie jak wcześniej do 18.
Kontaktować się z ZUS można przez Platformę Usług Elektronicznych oraz telefon: ogólnopolska infolinia pod numerem telefonu 22 560 16 00 dostępna w dni robocze (pn.–pt.) w godzinach 7:00–18:00.
Natomiast pod numerem tel. 22 11 22 111 dostępna jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym.