Samotność, brak zrozumienia ze strony osób starszych oraz stres to problemy z którymi na co dzień zmagają się młodzi ludzie.
Powszechne są również skrajne emocje, które towarzyszą nastolatkom: od euforii poprzez zwątpienie do rozpaczy. W radzeniu sobie z nimi pomagają warsztaty. W ostatnim czasie takie weekendowe spotkanie odbyło się w Zespole Szkół we Wroniu.
Szukają odpowiedzi na różne pytania
W spotkaniu "Kreatywny weekend" wzięło udział kilkunastu młodych mieszkańców powiatu wąbrzeskiego. Dla wielu z nich takie spotkanie to doskonała okazja, aby nauczyć się m.in. jak radzić sobie z trudnymi emocjami.
Julia Przybyłowska jest uczennicą gimnazjum w Wąbrzeźnie. - Nasze problemy? To przede wszystkim naciski wywierane przez dorosłych. Nie potrafią cieszyć się z naszych sukcesów. Zauważają głównie porażki - mówi Julia Przybyłowska, która w spotkaniach we Wroniu bierze udział od 2014 roku. Nastolatka zwraca również uwagę na to, że wiele osób uważa, że młodzież jest zła. - A to nie prawda. Jest wielu ludzi, którzy są wartościowi i robią dużo dobrych rzeczy - dodaje dziewczyna.
Kolejnym problemem z jakim muszą się zmierzyć młodzi ludzie jest przemoc w internecie. - Niektóre osoby są bardzo wrażliwe. Krytyka na portalach społecznościowych bardzo je dotyka i chociaż zupełnie tego nie okazują to i tak zostaje w "środku" - dodaje gimnazjalistka.
Warto być czasami egoistą
A co dają Julii zajęcia we Wroniu? - Nauczyłam się trochę siebie. Przekonałam się, że czasami warto być egoistą. Warsztaty pomogły mi również radzić sobie z własnymi emocjami. Potrafię także szybciej i lepiej rozwiązywać swoje problemy - wylicza wąbrzeska gimnazjalistka.
W spotkaniu wzięła również Paulina Rużycka, która jest uczennicą Zespołu Szkół we Wroniu. Ona zwraca uwagę na głównym problemem z jakim zmagają się młodzi ludzie jest samotność. - Często spotykamy się z fałszywymi przyjaciółmi. Musimy nauczyć się rozpoznać kto jest uczciwy wobec nas. Internet temu zupełnie nie pomaga - wyjaśnia nastolatka.
Podczas warsztatów powstał film, którego reżyserem i pomysłodawcą jest Zbigniew Izdebki. O czym chce opowiedzieć? - Przede wszystkim o problemach z którymi muszą radzić sobie młodzi ludzie - wyjaśnia pedagog, który na co dzień pracuje z młodymi ludźmi z Wronia. Natomiast Paulina Kiwała poprowadziła kurs tutoringu.
Tutoring | jest jedną z metod edukacji zindywidualizowanej, polegającą na długotrwałej , sytematycznej i indywidualnej pracy, której celem jest wspieranie ucznia w rozwoju zgodnie z jego zainteresowaniami, predyspozycjami i możliwościami. Tutoring wywodzi się ze świata akademickiego (wzorami są Oxford i Cambridge). Celem ogólnym tutoringu szkolnego jest wspieranie ucznia w rozwoju, w planowaniu własnej drogi edukacyjno-zawodowej i osiąganiu samodzielności i dojrzałości. Tutoring pomaga łączyć proces dydaktyczny z procesem wychowawczym cechuje go podejście do ucznia jako osoby, która działa w wielu środowiskach, nie tylko w szkole. |