To nie są maile o wygranej. Oszuści chcą wyłudzić dane [infografika]

Czytaj dalej
Fot. Altaf Qadri
Małgorzata Wąsacz

To nie są maile o wygranej. Oszuści chcą wyłudzić dane [infografika]

Małgorzata Wąsacz

Tym razem naciągacze podszywają się pod Ikeę, Biedronkę i Pocztę Polską. Nie dajmy się nabrać na maile o nagrodzie czy nieodebranej przesyłce.

W ostatnim czasie wiele osób otrzymało maila z informacją o rzekomej wygranej na loterii. Nagrodą jest bon na zakupy w Ikei. By go odebrać, trzeba przesłać SMS-a. Przedstawiciele Ikei odpowiadają, że to nie jest wiadomość przesłana przez firmę.

Jak wyjaśniają, informacje o organizowanych konkursach zawsze znajdują się na stronach internetowych sieci, na blogu lub na Facebooku oraz Instagramie. Zatem w każdej chwili możemy zweryfikować, czy wiadomość jest autentyczna. „Nigdy nie prosimy o przesłanie jakichkolwiek wiadomości SMS w celu umożliwienia odebrania nagród wygranych w naszych konkursach” - czytamy w oświadczeniu umieszczonym na stronie Ikei.


Oszustwa przez fałszywe maile
Create your own infographics

Nie organizują takiego konkursu

W ostatnim czasie to nie pierwsza próba wyłudzenia danych osobowych. Oszuści podszywali się też pod Biedronkę.

Wysyłali maile z informacją o rzekomym wygraniu bonu z okazji otwarcia 2700 sklepu tej sieci. Przedstawiciele Biedronki odpowiadają, że dyskont nie jest organizatorem wspomnianego konkursu. Ma on na celu wyłudzenie ważnych informacji, m.in.: numerów telefonów, kart kredytowych, jak również danych osobowych. Dlatego też w żadnym wypadku nie podawajmy tych informacji.

Wiadomość z wirusami

Z kolei oszuści podszywający się pod Pocztę Polską chcą nam zawirusować komputer oraz wykraść m.in. hasła do naszych kont bankowych. Wysyłają maile z informacją o nieodebranej przesyłce. W mailu jest podany numer zamówienia i informacja, że jeśli paczka nie zostanie odebrana w ciągu 7 dni, to poczta będzie pobierać opłatę w wysokości 50 złotych za każdy dzień zwłoki.

To nie są maile o wygranej. Oszuści chcą wyłudzić dane [infografika]

Poczta Polska potwierdza, że są to fałszywe maile, które wysłali hakerzy podszywający się pod tę instytucję.

- Zalecamy nie otwierać podejrzanych wiadomości. Przede wszystkim prosimy ignorować załączniki i odnośniki, gdyż mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie. Nigdy nie przesyłamy dokumentów spakowanych w pliki ZIP - informują w Poczcie Polskiej.

Jak dodają, poczta nie wysyła automatycznych powiadomień z następujących adresów: uslugi.pocztowe@poczta-polska.pl oraz awizo@poczta-polska.pl Poza tym nie dołącza do wiadomości żadnych załączników.

Gdy podamy swoje dane kontaktowe przez nieuwagę
  • Możemy się spodziewać częstych telefonów od telemarketerów,
  • naszą skrzynkę mailową mogą bombardować reklamy łatwych sposobów na zarobek i środków na potencję,
  • w przypadku niechcianych maili nasza irytacja to jednak najmniejszy problem, bo spam może zawierać również niebezpieczne załączniki.

Nie dajmy się oszukać w sieci

Oto rady Związku Banków Polskich:

  1. Banki nigdy nie podają w przesyłanych wiadomościach linków do stron transakcyjnych. Listy, wiadomości, maile lub telefony w takich sprawach należy traktować jako próbę wyłudzenia poufnych informacji. Nie odpowiadajmy na nie. Bezzwłocznie skontaktujmy się ze swoim bankiem i poinformujmy o zdarzeniu.
  2. Chrońmy swój numer karty i inne poufne kody umożliwiające dokonane transakcji np. numer PIN, numer CVV2 lub CVC2 - ostatnie trzy cyfry numeru umieszczonego na pasku do podpisu. Znajdziemy go na odwrocie karty.
  3. Przestępcy mogą wchodzić w ich posiadanie, rejestrując obraz karty np. przy użyciu telefonu komórkowego z aparatem fotograficznych, kamerą video lub w inny sposób.
  4. Jeżeli jednak dojdzie do kradzieży pieniędzy z konta, należy złożyć reklamację i domagać się od banku zwrotu utraconych środków. Gdy bank odrzuci reklamację, sprawę możemy skierować do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego (tylko gdy sporna kwota nie przekracza 8 tys. zł).
    Podajemy adres:
    Bankowy Arbitraż Konsumencki,
    ul. Kruczkowskiego 8,
    00-380 Warszawa,
    tel. 22 48 68 400.
    Sprawy bez ograniczeń kwotowych rozpatruje natomiast Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego - tel. 22 26 24 054 lub email: sad.polubowny@knf.gov.pl
Małgorzata Wąsacz

W swoich artykułach podejmuję tematykę dotyczącą turystyki, telekomunikacji, rynku pracy oraz gospodarki. Przygotowuję też artykuły do dodatku historycznego "Album bydgoski" oraz do miesięcznika dla prenumeratorów "Pasje". Historia Bydgoszczy mnie fascynuje. Uwielbiam słuchać wspomnień Czytelników - rodowitych bydgoszczan - oraz oglądać zdjęcia z ich domowych albumów. Staram się pomagać Czytelnikom interweniując w ich sprawach. Prywatnie kocham podróże - te bliższe i dalsze. Niestety, na razie ze względu na pandemię koronawirusa tylko palcem po mapie.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.pomorska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.