To ma być lokomotywa rozwoju dla Pesy i rynku kolejowego

Czytaj dalej
Fot. Filip Kowalkowski
Marek Weckwerth

To ma być lokomotywa rozwoju dla Pesy i rynku kolejowego

Marek Weckwerth

Spółka Rail Capital Partners będzie dzierżawić lokomotywy produkowane w Bydgoszczy. Wczoraj podpisano umowę o jej dofinansowaniu.

- Decyzja o dofinansowaniu spółki jako pierwsza materializuje plan wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego - wyjaśnia Michał Żurowski, rze-cznik prasowy bydgoskiej Pesy. - Rynek przewozów kolejowych jest mało stabilny, więc wiele firm nie chce ryzykować zakupu lokomotyw. Wtedy gdy dana firma wygrywa przetarg na przewozy, dostaje zlecenia, woli dzierżawić lokomotywy.

Rynek dzierżaw lokomotyw ma duży potencjał. Teraz zostanie dofinansowany, co pozwoli go rozwinąć. Wczoraj zdecydowano o dokapitalizowaniu spółki 6 mln zł. W sumie w latach 2016-2020 ma to być 200 mln zł. Pesa nie ujawnia, jaki jest jej udział we wczorajszym wydarzeniu.

Umowę o dofinansowaniu spółki Rail Capital Partners podpisali wczoraj m.in. Paweł Borys - prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, Marcin Piasecki - dyrektor inwestycyjny Rail Capital Partners, i Tomasz Zaboklicki - prezes Pesy.

Rail Capital Partners to spółka celowa, zarejestrowana sądownie przy ulicy Zygmunta Augusta 11 w Bydgoszczy, czyli na terenie Zakładów Szynowych Pesa.

Prawdziwym hitem bydgoskiej Pesy wśród lokomotyw jest elektrowóz Gama. Eksperci mówią o tym najnowocześniejszym w swojej klasie w Europie pojeździe szynowym „jeżdżący komputer”. Lokomotywa wyposażona jest w spalinowy silnik dojazdowy Marathon, który pozwala na kontynuację jazdy nawet w czasie awarii sieci trakcyjnej. Gama może ciągnąć składy towarowe o masie 3,5 tysiąca ton. Posiada też toaletę z umywalką dla maszynistów, mikrofalówkę, lodówkę i czajnik bezprzewodowy. PKP Intercity zamówiły dziewięć takich lokomotyw.

Zgodnie z planem Morawiec-kiego, wsparcie państwa ma się przyczynić do lepszego rozwoju polskich firm i zwiększenia ich szans na zagranicznych rynkach. Ma też wpłynąć na zrównoważenie rozwoju całego kraju.

Wcześniej Ministerstwo Rozwoju zdecydowało o rekomendacji dofinansowania projektu budowy i wyposażenia Centrum Badawczo-Rozwojowego Pesy z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (na lata 2014 -2020).

Koszty stworzenia tego trzykondygnacyjnego centrum w bydgoskich zakładach szynowych oszacowano wstępnie na 6,3 mln zł.

Ma tu pracować sześć zespołów, zajmujących się m.in. badaniem układów sterowania i uruchamiania pojazdów, systemami informacyjnymi, napędami elektrycznymi, układami pneumatycznymi czy wzornictwem przemysłowym.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.