Ewa Abramczyk-Boguszewska

Szkoły mają monitoring, ale nie korzystają z niego tak, jak powinny

Szkoły mają monitoring, ale nie korzystają z niego tak, jak powinny Fot. Mikołaj Suchan
Ewa Abramczyk-Boguszewska

Zdaniem nauczycieli i uczniów, kamery poprawiają bezpieczeństwo w szkołach. Inspektorzy NIK uważają jednak, że monitoring nie spełnia do końca swojej funkcji w tych placówkach.

NIK skontrolowała szkoły po sugestii rzecznika praw obywatelskich oraz zastrzeżeniach głównego inspektora ochrony danych osobowych. Chodziło przede wszystkim o brak uregulowań prawnych w sprawie instalowania kamer w placówkach oświatowych.

Kontrolerzy zebrali dane z 28 szkół, a dodatkowo zgromadzili informacje o funkcjonowaniu szkolnego monitoringu z prawie 7 tysięcy szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatkowo przeprowadzono ankiety wśród uczniów i nauczycieli.

Zdaniem NIK, monitoring poprawia poczucie bezpieczeństwa, ale brak przepisów powoduje, że kamery instalowane są w różnych, nie zawsze odpowiednich miejscach.

W jednym przypadku - w gimnazjum w Puławach - inspektorzy stwierdzili, że kamery pokazują... męską toaletę. Były skierowane na pisuary, co naruszało intymność uczniów. Po interwencji NIK ustawienie kamery zostało zmienione.

Zarzuty dotyczyły również korzystania z monitoringu. NIK stwierdziła, że w większości szkół nie obserwowano obrazu z kamer w czasie przerw, kiedy ryzyko różnych incydentów jest największe. Inspektorzy mieli również zastrzeżenia co do jakości nagrań oraz zbyt krótkiego czasu ich przechowywania.

Z drugiej strony NIK przyznała, że monitoring pozwala zapobiec kradzieżom i niepożądanym zachowaniom uczniów.

Zdaniem dyrektorów szkół w regionie, dzięki kamerom w ich placówkach jest po prostu bezpieczniej. - Mamy zainstalowane kamery na każdym poziomie: na piętrze, parterze, w piwnicy, przy szatniach, a także przy wejściu - mówi Ewa Cieślak, dyrektor Gimnazjum nr 2 we Włocławku. - Na pewno dzięki nim jest bezpieczniej. Kiedyś mieliśmy problem z wandalami, którzy na murach szkoły malowali obraźliwe napisy i częściowo zdewastowali drzwi wejściowe. Nagranie przekazaliśmy policji i sprawcę udało się ustalić. Kamery są również pomocne w przypadku konfliktów między uczniami. Jeśli ktoś mija się z prawdą, nagranie skutecznie to weryfikuje.

- Mamy monitoring na zewnątrz, przy wejściu do szkoły - mówi Małgorzata Pilewska-Woźniak, dyrektor SP 66 w Bydgoszczy. - Dzięki nagraniu z kamer udało się zatrzymać osobę, która ukradła rower jednemu z uczniów. Wewnątrz szkoły kamer nie ma. Nie jestem do końca przekonana, czy są konieczne. Od września będziemy mieć mniej uczniów, co na pewno ułatwi zapewnienie im bezpieczeństwa.

Zdaniem policji, kamery w dużej mierze pełnią funkcję prewencyjną. - A tej nie należy lekceważyć - mówi podinsp. Monika Chlebicz, rzecznik KWP w Bydgoszczy. - Na przykład, jeśli kierowca widzi na drodze samochód przypominający wóz policyjny albo postać podobną do policjanta, przeważnie od razu zwalnia. Podobnie jest w przypadku monitoringu w szkołach. W razie potrzeby zabezpieczamy nagrania zarejestrowane przez szkolne kamery i korzystamy z nich. Jakość jest różna i nie zawsze zdarzenie, o które nam chodzi, zostaje zarejestrowane, ale ten problem dotyczy nie tylko szkół.

- Szkoły w naszym województwie podejmują wiele działań związanych z bezpieczeństwem - dodaje Jolanta Metkowska, dyrektor Wydziału Nadzoru Edukacji Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. - Pod tym kątem w ubiegłym roku szkolnym 2015/2016 przeprowadziliśmy 70 kontroli w 44 szkołach - podstawówkach, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Większość kładzie nacisk na bezpieczeństwo. Na pewno trzeba natomiast zaproponować młodzieży taką ofertę, aby zachowań niepożądanych było jak najmniej.

Ewa Abramczyk-Boguszewska

Szkoła – to nie tylko miejsce, ale przede wszystkim uczniowie i nauczyciele. To oni tworzą ją każdego dnia. Dlatego też piszę o tym, co dla nich ważne: o ich problemach, codziennych sprawach, sukcesach i radościach. W swoich artykułach zawsze staram się pokazać dwie strony medalu, bo przecież w gruncie rzeczy chodzi nam wszystkim o to samo: o dobrą edukację dla dzieci. Sięgam również po opinie fachowców, którzy odnoszą się do aktualnej sytuacji w polskiej oświacie. Interesuje mnie też to, co dzieje się na polskich uczelniach, zwłaszcza tych z Kujawsko-Pomorskiego. Pisząc o edukacji, ciągle się czegoś uczę.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.