Siedem szlaków do wyboru

Czytaj dalej
Fot. Urząd Miasta
Szymon Spandowski

Siedem szlaków do wyboru

Szymon Spandowski

Debata na temat nowych rozwiązań komunikacyjnych we wschodniej części Torunia rozpocznie się 5 i będzie trwała do 19 września.

Dyskusja o tym, jaką trasą ma pojechać tramwaj przez Rubinkowo rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku. Jej temperatura szybko się podniosła, a wśród uczestników, poza pytaniami „którędy?”, zaczęło również padać pytanie „po co?” Licznej grupy oponentów nie zdołał przekonać żaden z trzech przedstawionych wtedy wariantów, konsultacje zostały zawieszone. Za kilka dni rozpocznie się jednak kolejna tura rozmów. Tym razem do wyboru będzie siedem tras. Z mapy proponowanych połączeń zniknął jeden z głównych punktów zapalnych poprzednich konsultacji, czyli tory po wschodniej stronie Manhattanu.


Po konsultacjach

- Pierwsze trzy warianty to propozycje przygotowane wcześniej przez wykonawcę, już omawiane - mówi rzeczniczka prezydenta Torunia, Anna Kulbicka-Tondel. - Wariant nr 4 uwzględnia uwagi mieszkańców, jakie pojawiły się w trakcie I etapu konsultacji: linia tramwajowa w tym wariancie jest usytuowana po zachodniej stronie targowiska Manhattan. Warianty 5, 6 i 7 zostały zaproponowane przez uczestników I etapu konsultacji społecznych.

Spotkanie konsultacyjne odbędzie się 5 września w IX Liceum Ogólnokształcące ul. Rydygiera 12a. Jego początek został zaplanowany na godzinę 17. Wezmą w nim udział między innymi przedstawiciele Miejskiego Zarządu Dróg, Miejskiego Zakładu Komunikacji oraz magistrackiego Wydziału Gospodarki Komunalnej. Urzędnicy przedstawią wyniki analiz, jakim poddano każdy z proponowanych wariantów. Swoje uwagi będzie można przedstawić również na piśmie, wysyłając je e-mailem na adres: konsultacje@um.torun.pl. Urzędnicy będą na nie czekali do 19 września.

Dyskusja o przebiegu nowej linii będzie w dużej mierze teoretyczna. Miasto nie jest w stanie udźwignąć samodzielnie ciężaru budowy szlaku, a na unijne dofinansowanie tego zadania w tej chwili nie ma szans, ponieważ nie ma programu, który mógłby zapewnić środki finansowe.

- Wybór wariantu trasy tramwajowej na Rubinkowie ustalony w konsultacjach pozwoli na rezerwę terenu pod przyszłą trasę oraz rozpoczęcie prac projektowych - mówi Anna Kulbicka-Tondel. - Zadanie, które będzie posiadało dokumentację projektową, ma znacznie większe szanse na pozyskanie dofinansowania i tym samym na realizację.

Cztery warianty

W przyszłości powinna się również rozstrzygnąć sprawa budowy nowej zajezdni tramwajowej. Ta przy Sienkiewicza pamięta jeszcze czasy zaborów, miejsca dla toruńskich tramwajów zaczęło w niej brakować już przed wojną. Nowy obiekt miałby powstać w pobliżu pętli „Elana” przy ul. Skłodowskiej-Curie, przy skrzyżowaniu ul. Olimpijskiej i Olsztyńskiej, bądź też na południe od lotniska w okolicach stadionu żużlowego, albo nieco dalej w kierunku Portu Drzewnego. Konkretna lokalizacja nie została jednak jeszcze wybrana.

Podczas pierwszego etapu konsultacji tramwajowych na Rubinkowie najwięcej głosów (nieco ponad 50 procent) zdobył wariant numer trzy zakładający budowę linii łączącej pętlę przy ul. Skłodowskiej-Curie z pętlą przy ul. Olimpijskiej.

Szymon Spandowski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.