Senior na uniwersytecie dowie się, jak na co dzień nie dać się oszukać

Czytaj dalej
Fot. Joanna Urbaniec
Małgorzata Stempinska

Senior na uniwersytecie dowie się, jak na co dzień nie dać się oszukać

Małgorzata Stempinska

Seniorzy łatwo dają się naciągnąć i nie walczą o swoje prawa. Inspekcja Handlowa i UOKiK chcą to zmienić. Dlatego będą edukować osoby starsze.

Wczoraj obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Osób Starszych. Z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Inspekcja Handlowa nie tylko przypominają o prawach seniorów, ale również rozpoczęły specjalną akcję edukacyjną dla seniorów.

- W tym tygodniu na uczelniach rozpoczyna się nowy rok akademicki. Ruszają również uniwersytety trzeciego wieku. To właśnie na takich uniwersytetach będziemy informować seniorów o tym, jakie mają prawa jako konsumenci oraz uczulać ich, by nie dali się oszukać sprzedawcom - zaznacza Luiza Chmielewska, naczelnik Wydziału Prawno-Organizacyjnego i Ochrony Konsumentów w Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej w Bydgoszczy.

Jak dodaje, terminy dwóch pierwszych spotkań edukacyjnych z seniorami już są znane. Pierwsze odbędzie się 20 października na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Wyższej Szkole Gospodarki w Bydgoszczy, a drugie 24 października na Uniwersytecie Trzeciego Wieku na UTP w Bydgoszczy. Terminy kolejnych spotkań, także na uczelniach w innych miastach regionu, są ustalane.

Chcą, by pokazy były nagrywane

O tym, że edukacja seniorów jest bardzo potrzebna, przekonuje Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej. - Seniorzy to rosnąca grupa konsumentów, która często nie zna praw, jakie jej przysługują. To prosta droga do tego, aby stali się ofiarami oszustów. Dzięki tej akcji edukacyjnej dowiedzą się, na co uważać i przede wszystkim - gdzie znaleźć pomoc - mówi minister Rafalska.

Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, dodaje, że „konsumenci III wieku” są często oszukiwani i namawiani do kupna kosztownych sprzętów. Sprzedawcy wykorzystują ich ufność. Poza tym seniorzy niechętnie składają reklamację, nie walczą o swoje prawa, wierzą w zapewnienia handlowców. - Dlatego też edukacja to jedno, ale na pewno potrzebne są zmiany prawne, które zapewnią większe bezpieczeństwo tej grupie konsumentów. Zasługują oni na największą troskę ze strony państwa – mówi Marek Niechciał.

Równocześnie informuje, że urząd rozważa m.in. wprowadzenie obowiązku nagrywania pokazów, na które zapraszane są osoby starsze czy określenie limitu kwotowego przy kupowaniu produktów poza lokalem przedsiębiorcy.

Oni wcale nie chcą dać nagrody, tylko coś wcisnąć

O czym seniorzy powinni pamiętać? Przede wszystkim o tym, że zawsze mają prawo powiedzieć „nie”. Powinni uważać, gdy odbierają telefon z gazowni, elektrowni czy firmy telekomunikacyjnej, a konsultant twierdzi, że ma lepszą ofertę. W tej sytuacji najlepiej odłożyć słuchawkę i zadzwonić do swojego dotychczasowego sprzedawcy prądu, gazu lub operatora. Trzeba upewnić się, że rzeczywiście wprowadza lepsze stawki.

Eksperci apelują także do osób starszych, by, jeśli idą na pokaz, aby odebrać „nagrodę”, zostawili dowód i odcinek emerytury w domu. W przeciwnym razie sprzedawca „pomoże” im zaciągnąć kredyt na produkty, których nie potrzebuje. Zaproszenie na „bezpłatne badania”, „odbiór nagrody”, „pokaz kulinarny” może oznaczać sprzedaż kosztownych produktów. Nie wolno dać się zmanipulować!

I ostatnia bardzo ważna rada: mamy 14 dni na to, aby odstąpić od umowy zawartej na pokazie.
[

Małgorzata Stempinska

W swoich artykułach podejmuję tematykę dotyczącą turystyki, telekomunikacji, rynku pracy oraz gospodarki. Przygotowuję też artykuły do dodatku historycznego "Album bydgoski" oraz do miesięcznika dla prenumeratorów "Pasje". Historia Bydgoszczy mnie fascynuje. Uwielbiam słuchać wspomnień Czytelników - rodowitych bydgoszczan - oraz oglądać zdjęcia z ich domowych albumów. Staram się pomagać Czytelnikom interweniując w ich sprawach. Prywatnie kocham podróże - te bliższe i dalsze. Niestety, na razie ze względu na pandemię koronawirusa tylko palcem po mapie.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.