JAK

Samorządowcy chcą remontu linii kolejowej 190, ale brakuje pieniędzy

Samorządowcy chcą remontu linii kolejowej 190, ale brakuje pieniędzy Fot. arc
JAK

Po otwarciu kopert z ofertami na realizację linii kolejowych Bronów – Wisła Głębce i Goleszów – Cieszyn stało się jasne, że inwestycja jest zagrożona. Brakuje ponad 100 mln złotych. Powstaje więc obawa, że linia do Cieszyna nie zostanie wyremontowana.

Kiedy otwarto koperty z ofertami na przeprowadzenie rewitalizacji linii kolejowych Bronów – Skoczów – Goleszów – Wisła Głębce oraz Goleszów – Cieszyn, stało się jasne, że długo oczekiwana inwestycja, która miała zapewnić nowoczesny ruch kolejowy w Beskidach i na Śląsku Cieszyńskim, będzie miała bardzo trudną drogę realizacji.

– Spodziewałem się sytuacji, w której koszty inwestycji zostaną znacznie przekroczone. Pojawia się poważne zagrożenie, że odcinek Cieszyn – Go-leszów zostanie wyłączony z realizacji. Tego się bardzo mocno obawiam, bo to odcinek niezwykle ważny dla działania kolei w regionie – mówi Andrzej Molin, radny wojewódzki.

Molin jeszcze w czasie trwania przetargu złożył interpelację, w której podkreślał, że linia, nawet po przekroczeniu kosztów, powinna być realizowana w całości.

– W zeszłym tygodniu rozmawialiśmy o tym problemie na zarządzie. Wszystkim bardzo zależy na całościowej realizacji tej inwestycji, ale mówimy o ogromnych pieniądzach – mówi Jan Kawulok, przewodniczący Sejmiku Śląskiego.

Te ogromne pieniądze to ponad 100 mln zł. Przebudowa linii kolejowej z Bronowa do Wisły Głębiec miała kosztować 247 mln zł, najtańsza oferta na ten odcinek opiewa na 379 mln zł. Odcinek Goleszów – Cieszyn powinien zamknąć się w kwocie 66 mln zł, najniższa oferta to z kolei ponad 75 mln złotych. Mowa zatem o około 140 mln zł, a takimi środkami nie dysponuje żaden samorząd.
– Być może trzeba będzie zwrócić się do budżetu centralnego – podkreśla Molin.

Inwestycja jest kluczowa dla rozwoju całego subregionu południowego. Zamknięta kilka lat temu linia 190, prowadząca z Cieszyna do Goleszowa, znacznie utrudniła tutaj komunikację zbiorową. Jej rewitalizacja miała umożliwić w przyszłości wznowienie ruchu kolejowego także na linii Bielsko-Biała – Cieszyn.

– Jako radni będziemy wykorzystać wszystkie prawne możliwości, żeby lobbować za remontem linii Goleszów – Cieszyn – zapewnia Łukasz Bielski, radny miejski Cieszyna.

JAK

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.