S-10 ze znakiem zapytania. Dat nie ma

Czytaj dalej
Fot. Piotr Krzyzanowski
Marek Weckwerth

S-10 ze znakiem zapytania. Dat nie ma

Marek Weckwerth

Rząd przeznaczy więcej pieniędzy na program budowy dróg. Ale na liście podstawowej nie ma ekspresowej między Bydgoszczą a Toruniem.

Budowa drogi ekspresowej S-10 na nieco ponad 50-kilometrowym odcinku między Bydgoszczą a węzłem Toruń - Południe znajduje się na 126. pozycji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r). Na tej liście w rubryce "Lata realizacji" jest puste pole. Zaplanowano jednak czy raczej wyliczono, że wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego na realizację tej trasy mają wynieść 2 mld 46 mln zł. Tylko tyle...

Potrzeba pieniędzy

- Ta droga i inne znajdujące się na tej liście będą realizowane, ale pieniądze trzeba dopiero znaleźć - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Można je pozyskać z oszczędności na postępowaniach przetargowych, na optymalizacji projektów nowych dróg lub z przychodów państwa. Miał temu służyć także podatek paliwowy, co prawda w większości planowany na drogi lokalne, ale i na trasy krajowe część środków miała w pewnej perspektywie wpłynąć.

Rzecznik cieszy się za to, że rząd zwiększył wielkość środków na podstawowy program dróg krajowych do roku 2023 (z perspektywą do 2025) ze 107 do 135 mld zł i 175 mln zł. Tak się stało z uwagi na przyjęcie przez Radę Ministrów "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju". Na podstawowej liście inwestycji drogowych jest 117 pozycji.

Wiadomo zaś, że na wykonanie wszystkich obiecanych dróg potrzeba ok. 200 mld zł.

Drogi nie będzie?

- Potwierdza się to, co już od dawna mówiłem, ale teraz widać to jak na dłoni, że tej drogi nie będzie za tej władzy - uważa poseł PO Paweł Olszewski, były wiceminister infrastruktury. - W lutym 2016 roku bydgoska GDDKiA unieważniła przetarg na wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe tej drogi i już właściwie wtedy było wiadomo, że nie powstanie, a jeśli nawet to z dużym poślizgiem. Na pewno tracimy cenny czas i czarno to widzę. A politycy PiS z naszego regionu nie są w stanie przeforsować tej inwestycji, są za słabi.

Tym drogom nic nie grozi

Bez problemów za to rozpoczęła się już na kilku odcinkach budowa drogi ekspresowej S5 z Nowych Marz przez Bydgoszcz do węzła Mielno. Budowa drogi między Bydgoszczą a Mielnem jest na 18. pozycji listy podstawowej, zaś między Nowymi Marzami a Bydgoszczą na 24.

S-10 ze znakiem zapytania. Dat nie ma

Na tej samej liście - na pozycjach 90. i 91 - są budowy obwodnic Brodnicy (1,5 km) oraz Inowrocławia (18,1 km), które zostały już oddane do użytku (Inowrocławia w miniony poniedziałek).

Na 93. pozycji jest budowa łącznika obwodnicy Inowrocławia z drogą krajową nr 25 w kierunku Bydgoszczy (4,9 km), który ma być wykonany do roku 2019.

S-10 ze znakiem zapytania. Dat nie ma

Na wspólnej pozycji 96. są obwodnice Sępólna i Kamienia Krajeńskiego. Te inwestycje mają potrwać od 2019 do 2023 roku.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.pomorska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.