Przemoc w szkole. Mediacja to dobry sposób na walkę z nią

Czytaj dalej
Fot. Waldemar Wylegalski
Damian Witekdamian.witek@polskapress.pl

Przemoc w szkole. Mediacja to dobry sposób na walkę z nią

Damian Witekdamian.witek@polskapress.pl

Dzieci trzeba traktować na równi z dorosłymi, muszą mieć prawo do tego - uważa rzecznik praw dziecka Marek Michalak.

W siedzibie Rzecznika Praw Dziecka w Warszawie odbyła się w poniedziałek gala podsumowująca I edycję konkursu „Nauczyciel-Mediator” im. Joanny Kubiak. Została zorganizowana przez Stowarzyszanie Interwencji Prawnej.

Mediacja rówieśnicza zwana jest także sprawiedliwością naprawczą. Jak zapewniał dr Witold Klaus, prezes Stowarzyszenia Interwencji Prawnej, może być ona czymś, co zapobiega dzieleniu uczniów na sprawców i ofiary, tylko zaprasza ich do dyskusji nad sporem. - Narasta potrzeba szkoły naprawczej, trzeba przekazywać młodzieży umiejętność radzenia sobie z konfliktami - mówił Klaus. Dodał, że mediacje sprawdzają się tylko wtedy, gdy włączają się w nie zarówno nauczyciele, uczniowie, jak i rodzice.

Według prof. Jacka Pyżalskiego, przemoc w szkole dzieli się na ogół na dwie: fizyczną i słowną. W jego opinii podział ten nie jest zupełny, bo pomija się jeszcze jeden rodzaj przemocy, ignorowania kogoś. Polega on na tym, że dany uczeń jest przez innych lekceważony i powoduje to jego społeczną izolację. Według prof. Pyżalskiego jest to jeden z gorszych rodzajów przemocy w szkołach, bo jest trudny do interwencji. - Przecież nie można kogoś karać za to, że nie chce z kimś rozmawiać - mówił.

- Mediacja szkolna dopiero raczkuje - mówiła Agnieszka Rękas, pełnomocnik rzecznika praw dziecka. Zapewniała, że rzecznik od wielu lat podejmuje działania zapobiegające przemocy w szkołach poprzez specjalne szkolenia dla nauczycieli przybliżające im założenia sprawiedliwości naprawczej.

- Dzieci trzeba traktować na równi z dorosłymi, muszą mieć prawo do tego - powiedział na koniec gali Marek Michalak, rzecznik praw dziecka. Dodał, że mediacje w szkołach to niestety dopiero początek, ale podejmowane są wszelkie działania, aby funkcjonowały jak najlepiej.

Laureatkami konkursu „Nauczyciel-Mediator” zostały Anna Szulc i Bożena Szycko, wyróżnienie zaś otrzymała Jolanta Bociańska.

Damian Witek

Damian Witekdamian.witek@polskapress.pl

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.