Pracować na własne konto już w gimnazjum
Ekonomia w teorii i praktyce, czyli przygotowani do rynku pracy w gimnazjum w Zbójnie.
Publiczne Gimnazjum w Zbójnie bierze udział w projekcie edukacyjnym „Na własne konto”. W czasie ferii gimnazjaliści wezmą udział w 30-godzinnym cyklu ciekawych zajęć o tematyce ekonomicznej.
- Jest to unikatowa oferta edukacyjna skierowana do młodzieży i nauczycieli z terenów wiejskich. Efektem udziału w projekcie ma być wykształcenie wśród uczestników postaw przedsiębiorczych oraz umiejętności planowania własnej ścieżki zawodowej. W szerszym ujęciu realizacja projektu ma wpłynąć na zmniejszenie dysproporcji w znajomości narzędzi finansowych pomiędzy młodzieżą pochodzącą z terenów wiejskich, a młodzieżą mieszkającą w dużych aglomeracjach miejskich - informuje Karolina Podyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej, który realizuje program we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.
W czasie ferii zaplanowano m.in. gry i zabawy ekonomiczne. Gimnazjaliści odwiedzą placówkę bankową i przyjrzą się pracy lokalnego przedsiębiorstwa. Zajęcia w ramach projektu prowadzić będzie nauczyciel oraz student kierunku ekonomicznego.
- Udział w projekcie to dla uczniów możliwość zdobycia wiedzy ekonomicznej, umiejętności planowania ścieżki zawodowej, czy poznania narzędzi finansowych i zasad funkcjonowania banków. Zaplanowaliśmy również liczne konkursy - z finałem wWarszawie, nagrody rzeczowe oraz atrakcyjne stypendia dla uczniów - mówi Karolina Lupa, koordynator projektu.
W ramach drugiego etapu przewidziano 20 godzin lekcyjnych w czasie II semestru szkolnego. Będą to zajęcia poświęcone praktycznemu wykorzystaniu zdobytej wiedzy. Uczniowie przygotują m.in. biznesplan, będą stosować narzędzia marketingowe do promocji przedsięwzięcia.
- Współczesny rynek pracy wymaga od młodych ludzi umiejętności społecznych (m.in. praca w grupie, autoprezentacja, kreatywność, inicjatywność), przydatnych w przyszłym życiu zawodowym. Liczne badania prowadzone m.in. przez organizacje pracodawców i wiodące ośrodki akademickie pokazują, iż są one uważane obecnie za najważniejsze kompetencje zawodowe osób wkraczających na rynek pracy. Funkcjonowanie w gospodarce wymaga obecnie także znajomości podstawowych zagadnień ekonomicznych i przedsiębiorczych. Ma to szczególnie znaczenie dla młodzieży z terenów wiejskich, która wcześniej usamodzielnia się i podejmuje pracę zawodową - dodaje Karolina Podyma.
Projekt edukacji ekonomicznej „Na własne konto” ma pomóc młodzieży wiejskiej odnaleźć się w nowych warunkach, wpłynąć na wybory ścieżki edukacyjnej i zawodowej.