Poznań: Studenci Politechniki Poznańskiej zbudowali mini-lokomotywę, z którą wystartowali w zawodach w Wielkiej Brytanii [ZDJĘCIA, WIDEO]
Studenci Politechniki Poznańskiej zbudowali miniaturową lokomotywę, z którą, jako pierwsza drużyna z Polski, wystartowali w konkursie konstruktorskim w Wielkiej Brytanii. Zdobyli tam wyróżnienie m.in. za wygląd pojazdu.
Lokomotywa zespołu PUTrain zbudowana jest w skali 1:5,5 i porusza się po torze o rozstawie szyn nieco ponad 10 cali (mniejszy niż Maltanki). Jej budowa zajęła studentom cały rok.
– Pierwszy etap to była faza koncepcyjna. Ustalaliśmy, co chcemy zrobić, z czego chcemy to wykonać, ile nasz pojazd będzie miał osi itp. Po wstępnych koncepcjach weszliśmy w fazę projektową, w której przeszliśmy do obliczeń i wizualizacji pojazdu – wspomina Kacper Falkowski, team leader PUTrain.
I dodaje:
– Najtrudniejszy okazał się etap budowania. Robiliśmy to nawet nocami, bo co jakiś czas wychodziły niedopracowane kwestie.
Czytaj też: Poznań Sand Festival: Wkrótce zaczyna się pierwszy Festiwal Rzeźby Piaskowej w Poznaniu [ZOBACZ]
Finalnie lokomotywa mierzy ok. 3 m długości, 60 cm szerokości i 90 cm wysokości. Jej waga to ponad 500 kg.
Z gotową lokomotywą studenci Politechniki Poznańskiej wystartowali w konkursie Railway Challenge 2019 organizowanym w Wielkiej Brytanii. Na miejscu jury sprawdzało m.in. spokój i komfort jazdy, odzysk energii w procesie hamowania, poziom emitowanego hałasu i zdolności trakcji.
Co więcej, zespół PUTrain zaliczył też wszystkie kategorie, jak kontrolę wodoszczelności, kontrolę dokumentacji i bezpieczeństwa, niezawodność zamontowanych elementów oraz przejazd pokazowy.
Zobacz jak jeździ lokomotywa poznańskich studentów:
Poznańscy studenci byli pierwszą polską drużyną, która wzięła udział w konkursie Railway Challenge. Ich maszyna otrzymała specjalne wyróżnienie. Jury konkursowe doceniło pojazd za design, elegancje i materiały.
– Zastosowaliśmy „low-poly design”, oznacza to, że nasz pojazd ma opływowy kształt, który powstaje przy użyciu dużej liczby, płaskich wielokątów
– tłumaczy Alicja Dec, lider marketingu PUTrain.
Sprawdź też: PKP: Pociągi z Poznania dojadą do Warszawy w niecałe 2 godziny? Mają jechać nawet 250 km na godzinę
Przy budowie poznańskiej lokomotywy wykorzystano nowoczesne technologie i materiały, co również miało duże znaczenie w ocenie jury. Wózek pojazdu wykonano z tworzyw sztucznych, usprężynowanie z resorów piórowych wzmacnianych włóknami węglowymi, które są jednymi z najtwardszych ale też najlżejszych materiałów.
Zespół PUTrain podkreśla, że aspiruje do tego, by w przyszłym roku w zawodach zająć pierwsze miejsce.
– Będziemy dopracowywać naszą lokomotywę, ale wygląd na pewno zostanie ten sam
– zapewnia Kacper Falkowski.