Poznań: Mieszkańcy Grunwaldu chcą ruchu jednokierunkowego
Ulice Brzask i Sierakowska miałyby być jednokierunkowe – mieszkańcy chcą zmian w organizacji ruchu, oczekują uwolnienia chodników od parkujących samochodów i ciągłego mijania się samochodów na „grubość” lakieru. Zmiany te dotyczą jednak nie tylko tych dwóch ulic – ale prawie wszystkich na wschodniej połowie osiedla.
Brzask i Sierakowska należą do Grunwaldu Północ, łącząc najważniejsze ciągi komunikacyjne – ulice Szamotulską, Marcelińską, Grochowską i pośrednio – Bukowską. To typowe osiedlowe ciągi, niezbyt szerokie i absolutnie nie obliczone na ruch o dużym natężeniu i na dużą ilość parkujących aut.
- I to właśnie jest problem, który dotknął mieszkańców, gdy ulica Szamotulska przed Marcelińską była czasowo zamknięta z powodu prac wodociągowych – mówi Michał Jan Kosicki, radny rady Osiedla Poznań Grunwald.
- Cały ruch przeniósł się na Sierakowską, gdzie samochody z trudem się mijały, i to tylko wtedy, gdy któryś z kierowców ustępował, bo mógł znaleźć lukę przy parkujących innych samochodach. Mieszkańcy Sierakowskiej szybko uznali, że mają dość – zbierali podpisy, domagając się ruchu jednokierunkowego, połączyli siły z mieszkańcami Brzasku, i konsekwentnie optują za zmianami.
Pierwszym sukcesem było ograniczenie możliwości parkowania na chodniku ul. Brzask w pobliżu ul. Szamotulskiej. Tu chodnik i tak jest zwężony z powodu obecności stacji transformatorowej.
- Mieszka w tym rejonie kilka osób niepełnosprawnych – mówi Michał Kosicki.
- Gdy parkowały tu samochody, te osoby były po prostu zablokowane, nie mogąc w żaden sposób się przecisnąć. Dlatego na chodniku przy krawężniku już stanęły słupki uniemożliwiające postój samochodu. Podkreślę, że proponowane przez mieszkańców zmiany w organizacji ruchu związane są z bezpieczeństwem: tu są szkoły, przedszkole, tu piesi nie mają jak zmieścić się na chodniku, gdy blokują go samochody, a jednocześnie ruch tu jest nieraz duży i dochodzi nawet do wyraźnego przekraczania prędkości, gdy kierowcy przyspieszają, chcąc jak najszybciej przejechać odcinek, na którym nie mają możliwości minięcia się z potencjalnym samochodem jadącym z naprzeciwka.
Niedawno odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące rozpoczętych właśnie przez Zarząd Dróg Miejskich konsultacji społecznych. Trwają one do 4 lipca. Zdecydowana większość mieszkańców opowiada się za zmianami – za wprowadzeniem ruchu jednokierunkowego. Wstępnie zaproponowana jest taka koncepcja: wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Brzask w kierunku zachodnim, od ul. Szamotulskiej do ul. Grochowskiej, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Sierakowskiej w kierunku północnym, od ul. Marcelińskiej do ul. Brzask, do tego zmiana sposobu parkowania na obu ulicach, wprowadzenie kontraruchu rowerowego, przy zmianie oznakowania pionowego i poziomego.
Wprowadzenie ruchu jednokierunkowego wpłynie jednocześnie na natężenie ruchu na ulicach dosłownie połowy osiedla, szczególnie Zorzy, Szronowej, Mgielnej, Świt i Międzychodzkiej, stąd bardzo ważne będzie czytelne oznaczenie kierunków jazdy.
- Jestem ciekaw, czy zostaną wprowadzone na razie proponowane kierunki ruchu na ulicach, co do tego mieszkańcy mają bowiem różne opinie; mi osobiście zaproponowany układ wydaje się sensowny – konkluduje radny.