Wojciech Frelichowski

Nowy Opel Astra ma polski akcent [zdjęcie interaktywne]

Nowy Opel Astra ma polski akcent [zdjęcie interaktywne]
Wojciech Frelichowski

Nowy Opel Astra ma polski akcent - jest produkowany w fabryce w Gliwicach. Testowaliśmy wersję z benzynowym silnikiem o pojemności 1,4 litra i mocy 125 KM. Jak wypadła piąta już generacja Astry? Przeczytaj!

Długość nadwozia nowej Astry jest o 5 cm dłuższa od poprzedniczki i wynosi 4,37 metra. Za to wysokość jest o 2,6 cm mniejsza (wynosi 1,46 metra). Taki zabieg pozwolił na polepszenie aerodynamiki nadwozia, a także jego dopracowanie stylistyczne.

Ponadto nowa Astra ma niższą masę własną. Stało się tak dzięki lżejszemu szkieletowi nadwozia (o 50 kg) oraz lżejszemu zawieszeniu (o 20 kg). Zmienione wymiary mają oczywiście wpływ na własności aerodynamiczne i sprawność, z jaką nowa Astra pokonuje opór powietrza - współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi niespełna 0,30.

Wnętrze Astry prezentuje się okazale. Szczególnie ciekawie wygląda środkowa konsola z panelami audio i klimatyzacji. Testowy egzemplarz był wyposażony w multimedialny system IntellLink, który integruje funkcje smartfona lub tableta z interfejsem systemów sterowania auta. To pierwsze takie rozwiązanie w klasie samochodów kompaktowych. Centrum sterowania tego systemu jest 8-calowy wyświetlacz na centralnej konsoli.

System jest wyposażony w szereg aplikacji pozwalających przeskakiwać z jednej do drugiej bez konieczności posługiwania się ekranem głównym. Jednak obsługa tego urządzenia jest nieco zawiła.



Ważniejsze od elektronicznych gadżetów jest to, iż wnętrze Astry jest przestronne i zapewnia dobry komfort jazdy dla kierowcy i pasażerów. Co ciekawe, auto otrzymało odchudzone fotele. Chodziło o to, aby zmniejszyć masę auta. Pomimo tej kuracji siedzenia Astry są wygodne i zapewniają dobry komfort jazdy. Pod maską testowanego auta pracował turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności 1,4 litra i mocy 125 KM. To wystarczy, aby auto ruszało z zaangażowaniem. Bojowy nastrój towarzyszy także jeździe poza miastem. Wyprzedzanie kolumny TIR-ów, jeśli pozwalają na to warunki drogowe, jest dla tego auta prostym zadaniem.

Do tego silnik 1.4 125 KM cechuje rozsądne zużycie paliwa. Co prawda fabryczne dane mówiące, że średnie spalanie wynosi 5,5 litra, można osiągnąć raczej w laboratoryjnych warunkach, ale poziom 6,5 l jest już osiągalny.

Pozytywna ocena należy się Astrze za zawieszenie. Samochód gładko pokonuje nierówną nawierzchnię, a w ostrych zakrętach przechyla się tylko nieznacznie. Jednak podczas większych prędkości nieco precyzyjniej mógłby działać układ kierowniczy. W zanadrzu jest układ elektronicznej stabilizacji jazdy ESP, który należy do wyposażenia standardowego.

Sporą frajdę sprawia zmiana biegów. Skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie.

Podstawową wersją Opla Astry jest Essentia z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 100 KM. Auto kosztuje 59 900 zł. W wyposażeniu standardowym są m.in. sześć poduszek powietrznych, systemy ABS i ESP, elektrycznie sterowane szyby i boczne lusterka, układ wspomagania ruszania na pochyłościach, radioodtwarzacz CD/Mp3, system monitorujący ciśnienie w oponach.

Wojciech Frelichowski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.