Kursanci na prawo jazdy mniej spięci

Czytaj dalej
Fot. Grzegorz Olkowski
GAL

Kursanci na prawo jazdy mniej spięci

GAL

Przepisy mające poprawić szkolenie kierowców poczekają kolejny rok. Kursanci zaoszczędzą, a co z bezpieczeństwem jazdy?

Zamieszanie wśród przyszłych kierowców zdających na prawo jazdy kat. B wprowadziły zapowiedzi zmian przepisów. Miały wejść w życie od 4 stycznia 2016 r. Nie wejdą. Zawiódł system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców).

- Zmian miało być sporo i wiele osób ich się obawiało - mówi Jarosław Chmielewski, dyrektor włocławskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego. - Chciały zdobyć uprawnienia jeszcze w tym roku. Jednym z powodów były pieniądze, bo nowe uregulowania nakazują udział w specjalistycznym kursie doskonalenia jazdy na płycie poślizgowej, a to byłyby dodatkowe opłaty. Rewolucja w przepisach szła dość szeroko i dotyczyła również kierowców z wieloletnim doświadczeniem. Jednak nie przygotowano zmian, które umożliwiłyby dostęp do baz danych różnym podmiotom działającym na terenie kraju. Chodzi tu o starostwa, policję, czy stacje diagnostyczne. Były trzy lata na dopracowanie wszystkiego, ale ten czas został zmarnowany. Przesunięto więc wprowadzanych zmian o kolejny rok.

Wkurzające działania i niepotrzebny pośpiech

Od stycznia przyszłego roku obowiązkowe będą jedynie naklejki z zielonymi listkami na przedniej i tylnej szybie. Kierowcy, którzy po raz pierwszy zdobędą uprawnienia, będą musieli jeździć z nimi przez pierwsze 8 miesięcy od odbioru dokumentów.


Kursy redukujące punkty karne wciąż aktualne? TVN Turbo/x-news

- Wkurza mnie takie działanie, bo ja i wiele innych osób moglibyśmy bez pośpiechu przejść przez kurs - podkreśla Krzysztof Lewandowski, osiemnastoletni kandydat na kierowcę. - Nikt przecież nie chce się łapać na jakieś nowości podczas egzaminu, a tym bardziej na dodatkowe kilkaset złotych dopłaty. Na szczęście jest to już za mną i za kilka dni będę mógł odebrać prawko.

O zwiększonej liczbie kursantów poddającym się egzaminom mówi też dyrektor WORD: - W grudniu egzaminowaliśmy około sto osiemdziesiąt osób dziennie, gdy w poprzednich miesiącach ich liczba oscylowała wokół stu dwudziestu. Natomiast w ostatnich dniach, gdy już wiadomo, że zmiany wejdą w życie dopiero za rok, liczba kursantów znowu maleje.

Wolniej i obowiązkowe kursy doszkalające

Kierowcy, którzy uzyskają uprawnienia po 1 stycznia 2017 r. będą musieli dodatkowo przejść dwugodzinny teoretyczny kurs doszkalający, który będzie obejmował tematykę bezpieczeństwa ruchu drogowego, problematykę wypadków drogowych oraz psychologiczne aspekty prowadzenia pojazdów.

Natomiast praktyczne szkolenie obejmie m.in. jazdę na śliskiej nawierzchni, czy też wychodzenie z niekontrolowanego poślizgu.

Ponadto młodych stażem kierowców będą obowiązywały limity prędkości: 50 km na godzinę w obszarze zabudowanym, 80 km na godzinę poza obszarem zabudowanym oraz 100 km na godzinę na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, nawet gdy znaki pozwalają jechać szybciej.

Zmian jest więcej i dotyczą także „starszych” kierowców. Zostaną wprowadzone? Czas pokaże. Zapowiedzi nowych uregulowań słyszymy od 2013 r.

GAL

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.