Kolej może dotrzeć do Kcyni. Tylko jaką trasą

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Bolt
Marek Weckwerth

Kolej może dotrzeć do Kcyni. Tylko jaką trasą

Marek Weckwerth

Jest jednak szansa na przywrócenie funkcjonowania linii kolejowej do Kcyni. Rozważa się uruchomienie trasy z Nakła nad Notecią lub z Bydgoszczy.

Na rozwój i modernizację infrastruktury kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim do roku 2020 będzie ponad 50 milionów euro. Tak zakłada przygotowany przez urząd marszałkowski w Toruniu Plan Spójności Komunikacyjnej.

Mowa jest w nim także o 140 mln euro na inwestycje drogowe i o 15 milionach na rozwój pozamiejskiego transportu publicznego. Pisaliśmy o tym w czwartkowej „Pomorskiej”. Teraz wiemy więcej o inwestycjach kolejowych, zwłaszcza o tej wyczekiwanej przez wielu mieszkańców zachodniej części regionu - trasie do Kcyni.

Ludzie tego chcą

- W konsultacjach społecznych zgłoszono wiele postulatów dotyczących rewitalizacji linii kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim, tak aby przywrócić ruch pasażerski - informuje Beata Krzemińska, rzecznik urzędu marszałkowskiego w Toruniu. - Dotyczyły przede wszystkim dwóch odcinków linii kolejowych: numer 281 Oleśnica - Chojnice, między Kcynią a Nakłem nad Notecią, oraz numer 356 Poznań Wschód - Bydgoszcz Główna, między granicą województw a Bydgoszczą.

Połączenia byłyby uzupełnieniem zrewitalizowanej kilka lat temu w Wielkopolsce linii nr 356. Trasa jako całość stanowiłaby atrakcyjną alternatywę (wobec samochodowej) dojazdu z obu kierunków - Poznania i Bydgoszczy - na Pałuki, nad rzeki Wełnę i Wartę, do Puszczy Zielonka. To region słynący z atrakcji turystycznych.

Jak zauważa Adam Wełna z Bydgoszczy, były maszynista kolejowy, odnowiony szlak stanowiłby również strategiczny objazd na wypadek zablokowania (wypadku) trasy Bydgoszcz - Inowrocław - Poznań.

Oba warianty dojazdu do Kcyni proponuje się ująć na liście podstawowej w projekcie Kujawsko-Pomorskiego Planu Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej 2014-2020. Ale tylko jedna z nich do wyboru: linia z Kcyni do Nakła lub z Kcyni, przez Szubin, do Bydgoszczy.

Do podjęcia decyzji jest jeszcze bardzo daleko. Potrzebne są dokładniejsze analizy spodziewanego ruchu pasażerskiego.

Gdy zaoszczędzą

- Nikt jeszcze nie oszacował też, jak kosztowna byłaby realizacja każdego z dwóch wariantów. Najpierw należałoby opracować studium wykonalności tych inwestycji, podobnie jak się to robi dla dróg kołowych - wyjaśnia nam Beata Krzemińska.

Pieniądze na to zadanie pochodziłyby z oszczędności, jakie zostałyby po przetargach na pozostałe inwestycje kolejowe: linie nr 207 i 208.

Pierwsza linia prowadzi z Torunia Wschodniego do Malborka, przez Chełmżę, Grudziądz, Gardeję. Druga linia łączy Działdowo z Chojnicami, przez Brodnicę, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz, Laskowice, Wierzchucin i Tucholę. Ta inwestycja zapewni lepsze skomunikowanie Brodnicy, Grudziądza i pośrednich miejscowości z Bydgoszczą, Trójmiastem oraz Olsztynem.

Urząd marszałkowski proponuje elastyczny model finansowania projektu rewitalizacji trasy z Kcyni. Wykorzystałoby się pozostałe środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i środków własnych zarządcy infrastruktury.

Możliwe jest także, po odpowiednich uzgodnieniach, dofinansowanie ze wszystkich projektów infrastrukturalnych.

Powodzenie tej inwestycji zależy też od tego, czy zawarte zostanie porozumienie w sprawie wspólnego finansowania kolejowych przewozów pasażerskich przez samorządy lokalne położone wzdłuż rewitalizowanego odcinka. Zarząd województwa kujawsko-pomorskiego nie zdoła bowiem samodzielnie sfinansować tych przewozów.

Dobrze nie jest

Całkowita długość linii kolejowych eksploatowanych w naszym regionie wynosi 1 196 km.

839 km stanowią linie znaczenia państwowego, zelektryfikowanych jest 536 km. Stan techniczny sieci kolejowej jest w większości niezadowalający.

Przewozy pasażerskie odbywają się na 855 km linii kolejowych i w około 80 relacjach. Dziennie uruchamianych jest około 300 pociągów.

Marek Weckwerth

Dziennikarz "Gazety Pomorskiej" specjalizujący się tematyce bezpieczeństwa ruchu drogowego, transportu, gospodarki oraz turystyki i krajoznawstwa. Zainteresowania: turystyka, rekreacja i sport, kajakarstwo, historia, polityka. Instruktor, komandor spływów i wypraw kajakowych, autor podręczników dla kajakarzy i setek artykułów prasowych z tego zakresu. Rekordzista Polski w pływaniu kajakiem rzekami pod prąd od ujścia do źródła. Magister nauk politycznych po uczelniach w Poznaniu i Bydgoszczy.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.