Kolej Metropolitalna coraz bliżej. Będzie umowa z PKP
To konkretny krok w kierunku realizacji wielkiej inwestycji komunikacyjnej
4 lipca 2017 roku planowane jest zawarcie umowy partnerstwa w sprawie realizacji projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. W tym gronie obok gmin znajdą się Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Województwo Zachodniopomorskie i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Partnerzy wskażą lidera projektu - stowarzyszenie SOM. Podstawowym obowiązkiem lidera będzie, zobowiązanie do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Wartość tej inwestycji jest niebagatelna. To ponad 740 mln złotych, bez inwestycji w tabor. Projekt został wpisany na listę Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego jako planowany do współfinansowania ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
- Zgodnie z założeniami Studium wykonalności „Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej” uruchomienie SKM planowane jest w 2022 roku - mówi Łukasz Jucha z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. - Organizatorem przewozów kolejowych w ramach SKM będzie Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.
Co nas czeka?
Zostanie wyremontowany prawie 24-kilometrowy fragment linii kolejowej nr 406, od stacji Szczecin Główny aż pod po stację Police. To oznacza reaktywację przystanków kolejowych rozsianych po Szczecinie, a więc Pomorzany, Turzyn, Pogodno, Łękno, Niebuszewo, Drzetowo, Żelechowa, Golęcino, Gocław, Skolwin.
Pojawią się też nowe przystanki kolejowe, m.in. na ul. Ku Słońcu. Arkońskiej , Nad Odrą, Artyleryjska.
Na terenie Polic będą dwa przystanki, pierwszy to Police Piłsudskiego, w rejonie wiaduktu znad wspomnianą ulicą, a drugi to dawna stacja PKP.
SKM ma także objąć linię kolejową nr 351 na odcinku Stargard - Szczecin Główny, nr 273 na odcinku Gryfino - Szczecin Główny, nr 401 Szczecin - Goleniów wraz z odgałęzieniem na linię 402 i 434 do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów.
Autorzy studium wykonalności SKM szacują, że uruchomienie szybkiego połączenia między Szczecinem a Policami może przyczynić się do przejęcia pasażerów realizujących obecnie swoje potrzeby transportowe autobusami miejskimi oraz transportem indywidualnym.
SKM to też inwestycje drogowe w regionie
Szczecińska Kolej Metropolitalna stanowić ma wraz ze skomunikowanymi węzłami przesiadkowymi główną oś transportu publicznego
W Szczecinie planowana jest budowa węzła „Łękno” na alei Wojska Polskiego, który powstanie do końca 2020 roku w ramach budowy kolejnego odcinka trasy średnicowej. To tu będzie można przesiadać sięz tramwaju na pociąg, z transportu indywidualnego na komunikację zbiorową. Koszt inwestycji jest oszacowany na blisko 100 mln zł.
A w Policach?
Realizacja przedsięwzięcia w Gminie Police planowana jest w latach 2017-2022. Całkowita wartość projektu wynosi 13 199 888,00 zł. Co uda się zrobić? Na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Wkrzańskiej powstanie rondo dwupasmowe o średnicy wyspy wewnętrznej 24 m. Do ronda włączona zostanie nowa planowana droga biegnąca wzdłuż torów kolejowych w kierunku ul. Siedleckiej, stanowiąca dojazd do parkingu Park&Ride oraz wjazd na teren centrum handlowego. Pod wiaduktem kolejowym planowane są przystanki komunikacji miejskiej.
Zmieni się także układ drogowy w rejonie stacji PKP w Policach. Po stronie zachodniej przebudowana zostanie ulica Siedlecka ze zmianą jej przebiegu wraz z budową ronda jednopasmowego o średnicy wyspy wewnętrznej 20 m na skrzyżowaniu z nową ulicą projektowaną wzdłuż torów kolejowych. Po stronie wschodniej przebudowany zostanie fragment ulicy Batorego oraz ul. Szkolnej. Tu powstaną przystanki komunikacji miejskiej oraz oraz będzie dojazd do parkingów zlokalizowanych wzdłuż peronu 1 stacji (m.in. 35 miejsc parkingowych, postój TAXI).