Już po kampanii cukrowniczej

Czytaj dalej
Fot. Lucyna Talaśka-Klich
Agata Wodzień-Nowak

Już po kampanii cukrowniczej

Agata Wodzień-Nowak

Sezon 2015/2016 był słabszy na rynku buraków od poprzedniego, ale kolejny ma już wrócić do normy. O ile warunki pogodowe pozwolą.

- Nie ma czym się pochwalić. Rolnicy zebrali mało, cena niska - komentuje kampanię buraczaną 2015/2016 Aleksander Decowski, dyrektor biura Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Bydgoszczy.

- Kampania była dość krótka. Zaczęła się u nas 3 października w Nakle, od ósmego skup ruszył w Kruszwicy. To późno, ale z powodu suszy nie było powodu, żeby ruszać szybciej. W Krusznicy trwała 78 dni, w Nakle 75. Standardowo to ponad 90 - przypomina Decowski.

“Mimo trudnych warunków Krajowa Spółka Cukrowa S.A. osiągnęła satysfakcjonujący poziom skupu buraków cukrowych i produkcji cukru”, podaje spółka w podsumowaniu zakończonej właśnie kampanii. We wszystkich 7 cukrowniach Krajowa Spółka Cukrowa skupiła łącznie 3 826 tys. ton buraków cukrowych, wyprodukowała 581 tys. ton cukru. W całej Unii Europejskiej cukru jest mniej.

Przyjrzyjmy się kilku europejskim rynkom. W Wielkiej Brytanii kontraktacje zmniejszono o 1/4, czego efektem ma być produkcja cukru nieco poniżej miliona ton. U naszych zachodnich sąsiadów zbiory buraków cukrowych mają być niższe o 7,1 mln ton. Zatem w Niemczech spadną do 20,4 mln ton, to z kolei przełożony się na mniejszą o 1,2 mln ton produkcję cukru - ta wyniesie 3,2 mln ton. A Francja? Zbiory obniżą się o 14 proc. do 32,6 mln ton. W Polsce zbiory mają spaść z 13,5 mln do 8,9 mln ton, wynika z raportu FAMMU/FAPA.

Kampanię cukrowniczą zakończyła w pierwszej dekadzie stycznia 2016 Krajowa Spółka Cukrowa. Najwyższy średni plon odnotowała Cukrownia Malbork - 66,3 t/ha.

Słabsze wyniki odnotowano w Kujawsko-Pomorskiem. Średni plon w Nakle wyniósł 57 t/ha, a 49,5 t/ha w Kruszwicy. - Mocno dokuczała susza. Rolnicy mieli problem z wykonaniem dostaw. Cena za standardową jakość w tym roku to zaledwie 115 zł/t. W ubiegłym roku 137 zł/t. Cena na rynkach europejskich i rynku krajowym jest niska, nie daje nam możliwości dać wyższej - mówi Decowski. Nawet ci, którzy zbierali ponad 60 ton, byli na granicy opłacalności.

- To bardzo istotny rok dla rolników. Jeśli zrezygnują w ostatnim roku kwotowania z kontraktacji, to jak to się przełoży na kolejne lata? Jak wypadnie z listy teraz, to może wypaść na kolejne sezony - zastanawia się dyrektor.

Agata Wodzień-Nowak

Serwis Strefa Agro powstał w czerwcu 2015 roku, a ja mam sposobność współtworzyć go od początku. Obszary, którymi interesuję się zawodowo to przede wszystkim:



  • rolnictwo,

  • żywność,

  • ogrodnictwo,

  • społeczność wiejska.


Rolnictwo jest bardzo ważną częścią polskiej gospodarki i wciąż dynamicznie się zmienia, opowiadając na potrzeby i wyzwania XXI wieku. Sektor agro rozwija się i przechodzi technologiczną, cyfrową ewolucję. Rolnictwo precyzyjne przy pomocy nowoczesnych narzędzi pozwala lepiej planować, szacować i wychodzić naprzeciw potrzebom roślin czy zwierząt.


Polskie rolnictwo coraz śmielej specjalizuje się, a rolnicy podnoszą kompetencje, z szacunkiem traktując ziemię, jako warsztat pracy. Rolnictwo podobnie jak inne sektory gospodarski jest też obszarem wrażliwym na tym, co dzieje się na światowych rynkach.


Globalne wyzwania, a może wprost problemy, docierają i do naszych gospodarstw. Zmiany w handlu, zaburzenia w łańcuchach dostaw związane np. z pandemią COVID-19, wojna na Ukrainie, rynkowe gry np. ceną gazu silnie oddziałują na ciągłość i opłacalność produkcji. Dużą rolę odgrywają czynniki zewnętrzne, jak warunki atmosferyczne, a produkcja pod chmurką jest narażona na susze, nawałnice czy wymrożenia. W rolnictwie jednak nie ma czasu na przerwy i przestoje.


To sektor strategiczny, bo zapewniający bezpieczeństwo żywnościowe. Z jednej strony liczą się światowe trendy, a z drugiej lokalność, którą konsumenci zaczynają na nowo doceniać. Świadome zakupy i zrównoważony rozwój jako silne trendy powodują, że zakupy prosto od rolnika są modne i poszukiwane. Przykładem są regionalne e-bazarki z bazą produktów i kontaktów bezpośrednio od producentów. Duże znaczenie ma wsparcie - dopłaty bezpośrednie i inne formy pomocy z budżetu unijnego i krajowego.


 


O tym wszystkim piszę na Strefie Agro, serwisie, który ma przynosić użyteczną wiedzę, praktyczne porady, ważne doniesienia. Jest miejsce na inspiracje i ciekawostki. To miejsce dla rolnictwa, konsumenta i powiązanych z nimi obszarów. Zachęcam do kontaktu: agata.wodzien@polskapress.pl.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.