Jutro kolejna przetargowa batalia Pesy

Czytaj dalej
Fot. Filip Kowalkowski
Maciej Myga

Jutro kolejna przetargowa batalia Pesy

Maciej Myga

Pesa wygrała w Krajowej Izbie Odwoławczej postępowanie w sprawie przetargu, którego warunki wykluczały start bydgoskiej firmy.

Sprawa dotyczy, przypomnijmy, przetargów, które ogłosiły Łódzka Kolej Aglomeracyjna (14 pociągów) i województwo zachodniopomorskie (17 pociągów). Warunki przetargowe dopuszczały do niego tylko firmy, które dostarczyły do tej pory minimum cztery pojazdy zgodne z europejską normą Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Dodatkowo powinny być one wyposażone ETCS, czyli Europejski System Sterowania Pociągiem.

W przypadku ŁKA obostrzenie dotyczy wszystkich składów. Województwo zachodniopomorskie wprowadziło je dla pięciu pociągów.

Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej zapadła we wtorek. Dotyczyła ona jednak tylko ŁKA. Tydzień wcześniej KIO wydała niekorzystne dla Pesy orzeczenie w sprawie przetargu dla województwa zachodniopomorskiego. W tym wypadku jednak jeszcze nic straconego. KIO stwierdziła bowiem, że protest bydgoskich zakładów jest bezprzedmiotowy. Wpłynął na to fakt zmiany kryteriów formalnych przetargu. Pesa odwołała się od zmienionych warunków - KIO ma wydać w tej sprawie orzeczenie jutro.

W sprawie przetargów interweniował także bydgoski poseł PiS - Piotr Król, który napisał interpelację do ministra Morawieckiego. Król pytał m.in., czy ograniczenie konkurencji może wpłynąć negatywnie na finansowanie inwestycji, np. korektę lub utratę dofinansowania z UE oraz, czy w skrajnych przypadkach może wpłynąć na korektę całego Regionalnego Programu Operacyjnego.

- Odpowiedzi jeszcze nie otrzymałem, ale cieszę się ze zwycięstwa Pesy przed Krajową Izbą Odwoławczą - mówi Piotr Król. - To orzeczenie, i mam nadzieję, że następne też, przywracają pewną równowagę i wiarę w wolny rynek - dodaje poseł.

Pesa, biorąc pod uwagę prognozy stagnacji na rynku w najbliższym czasie, proponuje nowe rozwiązania biznesowe w swojej branży. Spółka zawarła ostatnio umowę z Polskim Fundusz Rozwoju S.A. Dotyczy ona inwestycji w spółkę Rail Capital Partners z o.o., oferującą wynajem bydgoskich lokomotyw.

Maciej Myga

Kieruję bydgoskim subregionem Gazety Pomorskiej. W swoich artykułach poruszam tematy polityczne, społeczne oraz kryminalne. Jestem również redaktorem prowadzącym tzw. papierowe wydanie miesięcznika "Nasze Miasto Bydgoszcz".

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.pomorska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.