Jedziesz przez Gorzów, a tam: zmiana, zmiana, zmiana!
Czytelnicy pytają: - Którędy pojedziemy, gdy rozkopana będzie Kostrzyńska i Myśliborska? Zmian organizacji ruchu szykuje się więcej. Wyjaśniamy czemu, gdzie i kiedy wejdą w życie
Waldemar Ponakowski cieszy się z drogowych remontów, jednak gdy przeczytał u nas, że na ten rok planowana jest jednoczesna przebudowa ul. Kostrzyńskiej i kawałka ul. Myśliborskiej, zadzwonił i zapytał: - Skoro rozkopią obie ulice, to którędy pojedziemy? Przecież one są dla siebie jedynymi alternatywami!
By dało się jechać
Miejski inżynier ruchu Rafał Krajczyński nie zaprzecza: - Jednoczesny remont to kłopot. Jednak organizacja ruchu ma być tak pomyślana, by kierowcy mieli przejazd. Objazdem Kostrzyńskiej będzie ul. Dobra i Myśliborska właśnie. Ponieważ plan jest taki, by przy Myśliborskiej zbudować tymczasowy pas jezdni na czas remontu.
Dodatkowo obie jezdnie mają „jak najdłużej się da” być przejezdne (choćby w ostateczności wahadłowo).
Także w tym roku zmieni się organizacja ruchu koło Białego Kościółka. Powstanie tu zapowiadane rondo (miało być już w grudniu, remont się przeciągnie do wiosny). - Cieszę się. Pamiętam jeszcze te lata, gdy z Walczaka dało się dojechać do Warszawskiej w dół. To będzie wygodne rozwiązanie i odciąży ścisłe centrum - uważa Stanisław Gądewicz.
Wymarzone lewoskręty
Zmiany szykują się też na skrzyżowaniu ul. Kosynierów Gdyńskich i Roosevelta. To skrzyżowanie, które w godzinach szczytu zatyka się kompletnie. Z jednej strony sznur aut stoi aż od ul. Mickiewicza, a na kolejnym wjeździe czasami aż od lodowiska. Radni, w tym Patryk Broszko, wiele razy nalegali na zmiany. I te nastąpią.
Co ma się zmienić? Na ul. Kosynierów, kosztem wysepki, powstanie lewoskręt w stronę Słowianki, dzięki czemu obecny prawy pas będzie tylko do jazdy w prawo (do tej pory blokowali go kierowcy jadący na wprost - po zmianach dla nich będzie środkowy pas). Dodatkowy pas powstanie też od ul. Żwirowej (kosztem chodnika przy parku). Nowy lewoskręt będzie także na wlocie z ul. Słowiańskiej. Dokumentacja na wymarzone lewoskręty już jest. Oby w tym roku znalazły się jeszcze pieniądze.
Największa zmiana
Inaczej ma się też w niedalekiej przyszłości jeździć po centrum. Przesądzona jest budowa ronda nieopodal centrum handlowego Rolnik (przez rozbudowę krzyżówki trzeba będzie przesunąć o około 12 metrów ). Jednak dużo ważniejsza zmiana będzie w samym sercu miasta: na odcinku od katedry do ul. Pionierów powstanie deptak - z zakazem jazdy dla samochodów. - Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku. Ich zakończenie jest planowane na 2018 r. - powiedziała nam rzeczniczka magistratu Ewa Sadowska - Cieślak. Nie ma jeszcze ostatecznych informacji o organizacji ruchu na głównej krzyżówce miasta, ale na pewno będą ogromne. Trzeba będzie przemalować oznakowanie, przestawić system sygnalizacji świetlnej, a ruch w zastępstwie zamkniętego odcinka przejmie wąska ul. Spichrzowa (stąd pewnie zmiany dotkną także skrzyżowania przed mostem Staromiejskim).
Dlatego miejski inżynier ruchu R. Krajczyński radzi kierowcom jeszcze uważniej patrzeć na znaki i tablice informacyjne.
Tak jest lepiej
Jeśli ktoś obawia się zmian w organizacji ruchu, to za dobry przykład służyć może skrzyżowanie koło Watrala. W nieco ponad rok było tu prawie 40 kolizji i innych niebezpiecznych zdarzeń. Powodem było nadanie pierwszeństwa przejazdy samochodom na ul. Okulickiego. Po zmianach wprowadzonych we wrześniu i wymalowaniu czerwonego ronda jest... spokój. Nie ma wymuszeń, nie ma stłuczek, ruch jest dużo bardziej płynny.