Jaki fach wybrać? Można wypróbować

Czytaj dalej
Fot. Maciej Cemny
Maciej [email protected]

Jaki fach wybrać? Można wypróbować

Maciej [email protected]

Jak zarabiać na grach komputerowych? Czy grafikom łatwo się przebić? Gimnazjaliści z Gruczna poznali ciekawe zawody.

Pięciu uczniów Gimnazjum w Grucznie spotkało się w ferie z grafikami i programistami z 5 x 7 Studio. Prowadzą je Kinga i Bartek Willim. Znajduje się w Świeciu na terenie byłej jednostki wojskowej. Zajmuje się fotografią. Ale nie tylko. Także współtworzeniem gier komputerowych. Gimnazjaliści poznawali tajniki ich pracy, a zdobytą wiedzą podzielą się podczas Festiwalu Rzemiosł, który zaplanowano w Grucznie na 3 marca.

Grafik to jeden z kilku zawodów, z którymi gimnazjaliści mogli się oswoić w tym roku. Prowadzące projekt Hanna Lewandowska i Anna Sterling-Mróz zabierały uczniów na tzw. praktyki.

- W tym roku młodzież wybrała zawody: technologa odzieży, dietetyka, trenera personalnego i opiekuna medycznego - wylicza Hanna Lewandowska. - Spotkanie z grafikami komputerowymi to ostatnie zajęcia w ramach naszego projektu.

Uczniowie bardzo się nimi interesowali. Kinga i Bartek Willim pokazali im etapy tworzenia gry komputerowej. W dobie aplikacji na smartphony i tablety istnieje ogólny schemat, do którego należy dopasować swój pomysł. Trzeba zdecydować się, jaka tematyka jest najbardziej interesująca. Potem pozostaje opracowanie mechaniki rozgrywki - tak, żeby w gra zapewniała odpowiednią rozrywkę.

- Gry są coraz łatwiejsze, bo ma się na nie coraz mniej czasu. Oczywiście, wciąż powstają rozbudowane produkcje, ale najwięcej jest teraz zabijaczy czasu, z których korzysta się np. w kolejkach czy w ubikacji - tłumaczył Willim. - Od tego warto zacząć, a wcale nie jest to łatwe.

Dziennie pojawiają się setki nowych produkcji, które użytkownicy najnowszych technologii mogą za darmo ściągnąć z sieci. Jak w takim razie zarobić? - Teraz dominuje płacenie za dodatkowe możliwości, np. większą liczbę żyć czy lepszą amunicję. Ale można też wyświetlać reklamy między poziomami, za które zarobimy - wtajemniczał Willim. - Można też wypuścić płatną wersję gry, bez reklam, ale na taki zakup zdecyduje się promil użytkowników.

- Kupił ktoś z was kiedyś grę na komórkę? - pytała Kinga Willim uczniów.
- Nie - odparli chórem.
- Sami widzicie. Nie jest łatwo się przebić. Dlatego, żeby gra odniosła sukces, nie wystarczy dziś sam pomysł, ale potrzebne są także pieniądze na reklamę, dzięki której gracze o waszej produkcji usłyszą.

Uczniowie szczegółowo zostali zapoznani z etapami planowania gry i zasadami ich produkcji. Scenariusz swojej stworzą sami i zaprezentują na marcowych warsztatach.

- Musicie pamiętać o intuicyjnym sterowaniu - doradzał m.in. Bartek Willim. - Nikt nie będzie studiował instrukcji. Chce włączyć aplikację i od razu grać.

- O, tu mamy przykład produkcji, w której wiadomo od razu o co chodzi - Kinga Willim zaprezentowała na tablecie „Doodle Fit”, przy której tworzeniu brał udział jej mąż.

To układanie klocków, podobne do kultowego „Tetris”. Młodzież z chęcią przekonywała się, co omawiane hasła oznaczają w praktyce.

- Dziękujemy 5 x 7 Studio za tę możliwość, również pozostałym specjalistom: szwalni Vintersa z Bydgoszczy, Zespołowi Szkół Ogólnokształcących i Policealnych ze Świecia, drogerii Natur House ze Świecia oraz siłowni Top Notch - wyliczają nauczycielki, które mają nadzieję, że dzięki ich pomysłowi gimnazjalistom będzie łatwiej wybrać zawód.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2025 Polska Press Sp. z o.o.

Dokonywanie zwielokrotnień w celu eksploracji tekstu i danych, w tym systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z niniejszej strony internetowej, w tym ze znajdujących się na niej publikacji, przy użyciu oprogramowania lub innego zautomatyzowanego systemu („screen scraping”/„web scraping”) lub w inny sposób, w szczególności do szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez wyraźnej zgody Polska Press Sp. z o.o. w Warszawie jest niedozwolone. Zastrzeżenie to nie ma zastosowania do sytuacji, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe. Szczegółowe informacje na temat zastrzeżenia dostępne są tutaj.