II tura wyborów prezydenckich: Które media miały najwięcej materiałów o kandydatach na prezydenta?
Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jak wyglądała kampania prezydencka przed drugą turą głosowania. Okazało się, że w prasie, radiu i telewizji pojawiło się 12 282 publikacji dotyczących Andrzeja Dudy o wysokości ekwiwalentu reklamowego AVE, który przekroczył 218 mln zł. Wzmianek dotyczących Rafała Trzaskowskiego było tylko 11 354, a ich wartość reklamowa sięgała 199 mln zł. Co ciekawe, to nie media publiczne najczęściej informowały o kandydacie PiS na prezydenta.
W ciągu ostatnich dwóch tygodni w prasie ukazało się 1 625 publikacji o urzędującym Prezydencie RP z tzw. dotarciem wynoszącym 68,2 mln kontaktów i ekwiwalentem AVE (pokazuje, ile kosztowałaby dana publikacja, gdyby była reklamą - red.) rzędu 46 mln zł.
W tym samym czasie informacje o programie Rafała Trzaskowskiego pojawiły się w prasie 1 368 razy (przy 54,4 mln kontaktów i AVE - 35,5 mln zł). Jak wyliczył IMM, różnica w dotarciu z przekazem to prawie 14 mln potencjalnych kontaktów, a różnica w wartości reklamowej - to niemal 19 mln zł.
5 redakcji prasowych, które najczęściej pisały o Andrzeju Dudzie:
- Gazeta Wyborcza (55 publikacji),
- Super Express (39),
- Nowa Trybuna (37),
- Nasz Dziennik (35),
- Dziennik Bałtycki (35 publikacji).
5 redakcji prasowych, które najczęściej pisały o Rafale Trzaskowskim:
- Gazeta Wyborcza (42 publikacje),
- Gazeta Polska (33),
- Super Express (32),
- Dziennik Bałtycki (30),
- Nasz Dziennik (28 publikacji).
Z kolei stacje telewizyjne wyemitowały (w kontekście wyborów) 479 godz. materiałów ze wzmiankami o Andrzeju Dudzie, które dały ponad 605 mln kontaktów i AVE ponad 131 mln zł.
Rafała Trzaskowskiego dotyczyło 447 godz. materiałów z dotarciem 552 mln (i wartością reklamową 124 mln zł). Wyniki te to efekt 3 743 materiałów o urzędującym Prezydencie RP i 3 522 publikacji na temat jego rywala. Różnica w dotarciu z przekazem mediowym kandydatów to prawie 53 mln potencjalnych kontaktów, a wartość reklamowa różni się o 7 mln zł.
5 stacji telewizyjnych, które najczęściej emitowały materiały o Andrzeju Dudzie:
- TVN 24 (578 materiałów),
- TVP Info (529),
- TVN 24 Biznes i Świat (416),
- Polsat News (371),
- Polsat News 2 (172 materiały).
5 stacji telewizyjnych, które najczęściej emitowały materiały o Rafale Trzaskowskim:
- TVN 24 (558 materiałów tv),
- TVP Info (497),
- Polsat News (378),
- TVN 24 Biznes i Świat (369),
- Polsat News 2 (162 materiały tv).
Różnicę (niewielką) w liczbie publikacji o kontrkandydatach widać też w przekazach radiowych. Andrzejowi Dudzie poświęcono 182 godz. czasu antenowego, co oznacza dotarcie powyżej 506 mln kontaktów i 41 mln zł ekwiwalentu reklamowego (AVE).
Czas radiowy Rafała Trzaskowskiego (w dwóch tygodniach przed głosowaniem) to 173 godz., 453 mln kontaktów i AVE - 39 mln zł. W tym przypadku różnica w dotarciu z przekazem przekracza 53 mln potencjalnych kontaktów, a wartość reklamowa kandydatów różni się o 1,1 mln zł.
5 stacji radiowych, w których najczęściej mówiono o Andrzeju Dudzie:
- Radio TOK FM (272 materiały radiowe),
- Polskie Radio 24 (255),
- Program 1 Polskiego Radia (254),
- Radio ZET (111)
- Radio RMF FM (110 materiałów radiowych).
5 stacji radiowych, w których najczęściej mówiono o programie Rafała Trzaskowskiego:
- Polskie Radio 24 (280 materiałów radiowych),
- Program 1 Polskiego Radia (268),
- Radio TOK FM (250),
- Program 3 Polskiego Radia (123)
- Radio ZET (95 materiałów radiowych).
Źródło: Instytut Monitorowania Mediów IMM