Dwa ronda, jeden pas ruchu, ścieżki rowerowe
Jeśli koncepcja remontu i przebudowy drogi wojewódzkiej nr 254 Brzoza - Wylatowo niewiele się zmieni, czeka nas duża rewolucja.
I mówi to Leszek Duszyński, burmistrz Mogilna, który w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy zapoznawał się z wstępnymi jak na razie, planami przebudowy. - Analizowaliśmy je kilometr po kilometrze. Mówiliśmy co nam się podoba, a co nie - usłyszeliśmy.
Droga wojewódzka nr 254 Brzoza - Wylatowo przebiega przez tereny pięciu gmin: Nowa Wieś Wielka, Łabiszyn, Barcin, Dąbrowa i Mogilno.
Burmistrz Mogilna przyznaje, że dobrym rozwiązaniem jest budowa wzdłuż drogi, ścieżki rowerowej. - Ma to szczególne znaczenie w Wiecanowie, gdzie znajduje się ośrodek wypoczynkowy. Będzie wtedy bezpieczna możliwość dojazdu do tego ośrodka. Ale duża rewolucja pojawi się bez wątpienia w mieście - oznajmił.
Na czym ma ona polegać? Według przedstawionych planów odcinek drogi wojewódzkiej, który biegnie przez centrum Mogilna (ul. 900-lecia, Plac Wolności, ul.Jagiełły, Rynek, Sądowa, Benedyktyńska, Poznańska), straci ten status i stanie się drogą gminną.
Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz Urząd Marszałkowski w Toruniu chcą bowiem, by status drogi wojewódzkiej zyskała istniejąca już obwodnica miasta (5 km 300 metrów), plus mający powstać odcinek od ronda Witosa do Żabna (kilometr 200 metrów). Jeśli chodzi o tę ostatnią kwestię, burmistrz poinformował, że w przyszłorocznym budżecie gminy są zapisane środki na opracowanie projektu brakującego odcinka obwodnicy (sesję budżetową zaplanowano w najbliższą środę, 16 grudnia - przyp. red.).
- W kwestii centrum miasta uczestnicy spotkania uznali, że ta przestrzeń miejska musi być zarówno dla samochodów, pieszych, jak i osób na rowerach. Dlatego jest koncepcja, aby nie było dwóch pasów ruchu przy placu Wolności, tylko jeden. Mają pojawić się za to ścieżki rowerowe - powiedział Leszek Duszyński.
Dodał zaraz, że mowa jest również o dwóch rondach w centrum miasta. Jedno znajdowałoby się przy skrzyżowaniu ulic Plac Wolności, Hallera, Mickiewicza, 900-lecia obok byłego Wrzosu, drugie przy ul. Poznańskiej, Witosa, Benedyktyńskiej.
Przy okazji burmistrz zaznaczył, że są problemy ze skomunikowaniem planowanego ronda z ul. Mickiewicza. Zaproponowano, by nie można było w nią wjeżdżać i zjeżdżać .
- Ale my na to się nie zgadzamy - usłyszeliśmy. - Proponujemy przynajmniej zjazd z ronda w ulicę Mickiewicza.
Co jeszcze? Leszek Duszyński przyznał, że w przedstawionej koncepcji nie uwzględniono, iż Rynek ma być wyłączony z użytkowania. Dodał zaraz, że to i tak nie mogłoby się stać wcześniej niż po poszerzeniu parkingu za sądem i połączeniu go z już istniejącym przy Alei Armii Krajowej.
Zainteresowani mieszkańcy miasta w styczniu 2016 roku będą mogli wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących przebudowy drogi nr 254.
- I ja bardzo gorąco do tego zachęcam. Będziemy starali się zaprosić osoby, które mieszkają bezpośrednio przy tej drodze, a są właścicielami nieruchomości. O konsultacjach poinformujemy też za pośrednictwem naszej strony internetowej i prasy - usłyszeliśmy.