Dobra dieta na nasze sprawne stawy

Czytaj dalej
Fot. Freeimages.com
Maja Erdmann

Dobra dieta na nasze sprawne stawy

Maja Erdmann

Stan naszych stawów zależy od diety. Czego nam trzeba? Przede wszystkim zdrowych kwasów tłuszczowych i... zdrowego jedzenia.

Do schorzeń reumatycznych zalicza się około 200 rodzajów chorób. Ich wspólną cechą jest ból w obrębie stawów lub tkanek miękkich narządów ruchu, który nie leczony lub niewłaściwie kontrolowany, skutkuje szeregiem następstw, znacznie obciążających pacjenta. Postępująca choroba reumatoidalna bywa przyczyną utraty apetytu, zaburzeń snu, obniżenia odporności organizmu, a także uzależnień np. od leków.

Co szkodzi naszym stawom?

Przede wszystkim otyłość. Dlatego by dobrze działały nie zapuszczajmy żadnych niepotrzebnych fałdek czy brzuszków.

Od teraz trzeba zrezygnować z:

Niezastąpiony tran

Tran to tłuszcz z wątroby ryb zimnych wód morskich, takich jak dorsz, łosoś, rekin. Kiedyś postrach dzieci, dziś wraca do łask. Już w XVIII wieku tran stosowano w Anglii jako lek przeciwdziałający krzywicy. Podawano go także chorym na choroby reumatyczne.

Tran zawiera dużo witaminy D, która jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania przez organizm wapnia i fosforu. Zawiera też wiele innych składników niezbędnych dla zdrowia na przykład witaminę A i E oraz kwasy tłuszczowe Omega 3. Kwasy Omega 3 przynoszą wiele dobrego dla sprawności i zdrowia naszych stawów.

Zalety kwasów Omega 3:

Warzywa

Jak najbardziej wskazane są: marchew, kapusta i brokuły, które zawierają sulforafan blokujący wydzielanie enzymu związanego z destrukcją chrząstki stawowej. Trzeba jeść dużo warzyw zawierających witaminę C, która jest niezbędna do wytwarzania kolagenu budującego chrząstkę stawowa i tkankę łączną. Najwięcej jej mają: pietruszka i papryka. Natomiast buraki, seler, por, kiełki, żurawina są źródłem antyoksydantów, które zapobiegają rozwojowi procesu zwyrodnieniowego i opóźniają starzenie się stawów.

Trzeba unikać produktów o dużej zawartości kwasu szczawiowego takich jak np. rabarbar, szpinak, botwina, kakao, czekolada, żurawina.

Objawy bólowe mogą występować po takich warzywach jak pomidor, bakłażan, papryka, ziemniaki ze względu na udział solaniny będącej inhibitorem wapnia.

Autor: Maja Erdmann

Maja Erdmann

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.