Do Bydgoszczy zajrzał światowy biznes [zdjęcia]

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Bloch
Agnieszka Domka-Rybka

Do Bydgoszczy zajrzał światowy biznes [zdjęcia]

Agnieszka Domka-Rybka

Gdy pojawi się taki klient jak Adam Małysz, który chce kupić kampera, to trzeba zaprojektować pojazd tak, by był wygodny i zimą, i podczas rajdu Dakar.

- 90 procent klientów kupuje emocjami, dlatego w tworzeniu produktów tak ważne jest myślenie projektowe, Design Thinking - mówił wczoraj Jason Grant, jeden z prelegentów pierwszego dnia Polishopa Design Thinking Conference Bydgoszcz 2017.

Płacąc za mercedesa, płacimy za doświadczenie

- Płacąc za mercedesa, tak naprawdę nie płacimy za samochód, a za doświadczenie. Wiele dużych firm, jak choćby Apple, już dawno temu zdało sobie sprawę, jak wartościowy jest Design Thinking, gdy produktem staje się właśnie doświadczenie - dodał Jason Grant.

Grant jest niezależnym ekspertem DT. Konsultował innowacyjne projekty dla takich firm, jak m.in. eBay, Bupa, Legal & General, Tesco, HSBC, Lloyds Bank, Samsung, Disney.

Już po raz czwarty Bydgoszcz stała się miastem gromadzącym w murach Opery Nova m.in. sympatyków, praktyków, ekspertów Design Thinking z różnych stron świata.

Przyjechało 22 prelegentów z 23 prezentacjami.

Design Thinking posługują się znane światowe marki, jak: Apple, IKEA, Shimano czy Nokia. Od kilku lat można obserwować intensywny rozwój tej dziedziny także w Polsce.

Design Thinking to myślenie projektowe. Umożliwia odnajdywanie nieszablonowych rozwiązań rozmaitych problemów

- podkreśla Radosław Ratajczak, pomysłodawca i współtwórca koncepcji Shopy.

Shopa to kreatywna przestrzeń, która skupia osoby zainteresowane metodyką De-sign Thinking, wzornictwem przemysłowym oraz szeroko rozumianymi innowacjami. Zorganizowała bydgoską konferencję.

- Z uwagi na to, że Design Thinking jest coraz silniejszym trendem globalnym, postanowiliśmy, że warto dołożyć swoją cegiełkę do popularyzowania tej metodyki. Dlatego co roku, obecnie czwarty raz, organizujemy największą konferencję w Polsce poświęconą metodyce myślenia projektowego. Nasi prelegenci pochodzą z różnych zakątków Polski, jak i z zagranicy, z Wielkiej Brytanii, Szwajcarii czy Stanów Zjednoczonych. Wielu z nas jest z Bydgoszczy. Dlatego też czujemy się lokalnymi patriotami i naszą pracą chcemy udowadniać, że w można lokalnie robić naprawdę ciekawe i innowacyjne rzeczy, które następnie zyskują ogólnopolskie i globalne uznanie - dodaje Radek Ratajczak.

Zaprojektowali wagon restauracyjny Darta

- Jeśli producent chce, by klient do niego wrócił, to musi wywołać w nim emocje. Auto kupujemy oczami, a dopiero później włącza się rozum, czy np. nas na nie stać - o zaletach DT mówił podczas konferencji także Mateusz Przystał, pochodzący z Grudziądza projektant w znanym biurze Kaniewski Design.

Pierwsze kroki w świecie designu stawiał już jako piętnastolatek. Firma Kaniewski De-sign projektuje luksusowe samochody.

- Wymyśliliśmy np., jak ma wyglądać kamper Adama Małysza i wagon restauracyjny w pociągu Dart z bydgoskiej Pesy - zdradził Przystał. - W pierwszym przypadku trzeba było uwzględnić, by pojazd sprawdzał się zarówno w zimowych warunkach, jak i w upale w Dakarze. Małysz ma już swojego kampera od pięciu lat, czyli musi być z niego zadowolony. W Darcie trudność polegała na tym, że Wars nie jest dużym pomieszczeniem, ale udało się je tak zaprojektować, że podróżni chętnie tam przesiadują - zdradził Mateusz Przystał.

Cały szkopuł tkwił w butelce leku

O tym, jak z metodologii De-sign Thinking korzysta IBM, światowy lider w kreowaniu, rozwijaniu i produkcji najbardziej zaawansowanych technologii informatycznych, opowiadały w Bydgoszczy Dawn Ahu-kanna i Ashley Brimsted, ekspertki DT, które współpracują z IBM.

- Są to regularne warsztaty, staże, przede wszystkim edukacja, jak być otwartym na sugestie klientów - mówiła Dawn Ahukanna. - Jak nie myśleć o konkretnych produktach, a o potrzebach użytkowników.

- IBM zatrudnia 1600 projektantów, to 380 tys. pracowników i 150 miejsc w różnych krajach - podkreśliła Ashley Brimsted.

Natomiast, jak tworzy się produkt zgodny z potrzebami klientów, mówiła Joanna Par-lińska, badacz UX w zespole ds. projektowania doświadczeń klientów w firmie He-wlett Packard w Barcelonie. Jej głównym zainteresowaniem jest innowacja w opiece zdrowotnej.

- Pewna firma farmaceutyczna zgłosiła się do nas z problemem, dlaczego pacjenci ze stwardnieniem rozsianym nie używają jej leków. Długo nad tym pracowaliśmy, spotykaliśmy się z tymi pacjentami. Byliśmy w ich mieszkaniach, oglądaliśmy przedmioty, których używają. Wreszcie okazało się, że po prostu butelka leku była tak zaprojektowana, że ludzie chorzy akurat na to schorzenie mieli kłopot, by ją wziąć w ręce. Zaproponowaliśmy inny projekt - wspomina Par-lińska.

Dziś drugi dzień konferencji. Potrwa do 8 czerwca.

Nowością jest, że oprócz niej odbędą się trzy różne warsztaty.

Podczas „Challenge Day” uczestnicy opracują rozwiązanie pewnego problemu zadanego im przez partnera warsztatów - firmę Sokołów.

Z kolei „Design Safari” poprowadzi doświadczony specjalista, który sporą część kariery spędził w Nowym Jorku. W trakcie warsztatów uczestnicy odwiedzą różne punkty us-ługowe w Bydgoszczy i wspólnie przeanalizują, jak zostały one zaprojektowane oraz co można jeszcze ulepszyć.

„Lego Serious Play” to warsztaty, które będą prowadzone przez dwóch ekspertów ze Szwajcarii. Zaprezentują oni, w jaki sposób można kreować innowacje z wykorzystaniem klocków lego.

Agnieszka Domka-Rybka

Gdybym nie była tu, gdzie jestem, może prowadziłabym jakąś dużą firmę. Bo w tematyce biznesowej czuję się jak "ryba w wodzie" (i nie ma to żadnego związku z drugim członem mojego nazwiska). Większość moich artykułów dotyczy gospodarki. Choć nieraz, by się "zresetować", sięgam także po tematy społeczne. Od kilku lat prowadzę portal strefabiznesu.pomorska.pl, który jest mi bardzo bliski. Zżyłam się z nim i podglądam go nawet na urlopie - z tęsknoty.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.pomorska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.