Co jest w umowie z biurem podróży? [poradnik]

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Katarzyna Borek kborek@polskapress.pl

Co jest w umowie z biurem podróży? [poradnik]

Katarzyna Borek kborek@polskapress.pl

Twoja umowa z biurem podróży zawiera wiele istotnych informacji. Dotyczą praw i obowiązków Podpowiadamy, jak czytać tego rodzaju dokument i na co warto zwrócić szczególną uwagę

Umowa musi być zawarta na piśmie i muszą w niej być dane:
biura podróży (wraz z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych),
osoby, która podpisuje umowę w imieniu usługodawcy.
Trasę i miejsce wyjazdu.
Czas trwania imprezy i jej program - w tym jakość, rodzaj i terminy oferowanych usług transportowych, hotelarskich czy gastronomicznych.
Cenę - z wyszczególnieniem wszelkich należności, również podatkowych.
Sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia (oraz dane ubezpieczyciela).

W umowie musi znaleźć się też informacja o terminie, w jakim biuro ma powiadomić klienta o:

Powinieneś też wiedzieć, jakie przepisy regulują kwestie umowy i wynikające z nich konsekwencje prawne oraz jak i kiedy możesz złożyć reklamację.

Biura podróży przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie. Możesz jednak usłyszeć, że zmiana kategorii hotelu, jego rodzaju czy położenia nie daje ci prawa odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. To nieprawda!

Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych w przypadku, gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu, przykładowo kategorię hotelu, powinien niezwłocznie cię o tym powiadomić. W takiej sytuacji masz prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń - bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Gdy nie chcesz zrezygnować z wyjazdu i zgadzasz się na zakwaterowanie w innym hotelu, nie jesteś skazany na frustrację, gdy okaże się, że obiekt jest niższej jakości od tego określonego w programie imprezy (bo na przykład miał być w mieście, a jest na jego obrzeżach). Wówczas masz prawo żądać odszkodowania, jak wyjaśnia Ewa Mazurkiewicz, dyrektor zielonogórskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. Konsultowała nasz poradnik pod kątem merytorycznym.

Oprócz umowy w biurze podróży powinniśmy otrzymać również regulamin dołączony do katalogu oraz program uczestnictwa. Co ważne, te dokumenty nie zawsze są wiążące! Jeśli regulamin został nam przedstawiony już po podpisaniu umowy, nie jest ważny i nie ma mocy prawnej. Gdy natomiast zdarzy się tak, że w katalogu zawarte są inne treści niż w umowie, wówczas trzeba będzie dać pierwszeństwo umowie.

Katarzyna Borek kborek@polskapress.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.