Anastazja Bezdusznaredakcja@gazeta.wroc.pl

Brakuje słońca? Oto niezawodne sposoby na brak witaminy D

Należy wprowadzić do diety tłuste ryby (makrele, łososie) oraz wzbogacić ją produktami mlecznymi oraz jajkami. Warto urozmaicać swoje codzienne posiłki Fot. archiwum "Gazety Pomorskiej" Należy wprowadzić do diety tłuste ryby (makrele, łososie) oraz wzbogacić ją produktami mlecznymi oraz jajkami. Warto urozmaicać swoje codzienne posiłki dużą ilością owoców i warzyw sezonowych.
Anastazja Bezdusznaredakcja@gazeta.wroc.pl

Przełom zimy i wiosny to ciężka przeprawa dla organizmu. Choć dni stają się coraz dłuższe, to pogodowe anomalia potrafią mocno namieszać w naszej odporności.

Główną przyczyną złego samopoczucia jest brak słońca, które odpowiada za między innymi produkcję witaminy D oraz serotoniny, bez której organizm jest bardziej podatny na depresję. Jak poradzić sobie w tym okresie i bez kłopotów zdrowotnych przywitać wiosnę?

Dieta bogata w „słońce”

Słońce jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki niemu właśnie wytwarzana jest witamina D odpowiedzialna między innymi za zdrowie kości, zębów czy odporność. Jej niedobór charakteryzuje się szeroko znanymi objawami:

Dlatego w tym okresie warto przyjmować suplementy diety zawierające tę witaminę.

W tym okresie należy wprowadzić do diety także tłuste ryby (makrele, łososie) oraz wzbogacić ją produktami mlecznymi oraz jajkami. Warto urozmaicać swoje codzienne posiłki dużą ilością owoców i warzyw sezonowych.

Na talerzach nie powinno zabraknąć pieczonych marchewek, batatów czy buraków. W trakcie intensywnego dnia warto przekąsić bogatą energetycznie bułeczkę mleczną oraz możliwość połączenia z owocami, dżemami oraz serkami sprawia, że będzie smaczną formą pobudzenia organizmu.

Ruch i światło

Choć promieni słonecznych nie da się zastąpić sztucznym światłem, to warto, aby w naszym codziennym otoczeniu dominowały jasne, ciepłe barwy i wręcz nadmiar oświetlenia.

Dodatkowe lampy w domu z mocniejszymi żarówkami w wielu kolorach, stale odsłonięte rolety i zasłony oraz barwne dodatki, takie jak narzuty, pledy i poduszki. To spowoduje, że organizm będzie pozytywnie odbierał otoczenie, a sztuczne światło pobudzi go do normalnego funkcjonowania.

Drugą, ważną rzeczą jest spędzanie czasu na świeżym powietrzu. Czasami warto zrezygnować z porannej podwózki samochodem do pracy i przejść się lub skorzystać z komunikacji miejskiej.

Weekendowe leżenie na kanapie można zastąpić spacerem po okolicy lub wyjazdem w góry. Te ostatnie sprzyjają dostarczeniu organizmowi dawki słońca, którego promienie odbijając się do śniegu, mają mocniejsze natężenie, a tym samym i działanie.

Autor: Anastazja Bezduszna

Anastazja Bezdusznaredakcja@gazeta.wroc.pl

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.